De 23-jarige Belg Davy Kestens heeft ruim een miljoen dollar opgehaald voor zijn internet start-up TwitSpark. TwitSpark biedt een tool aan die gesprekken over een merk of over een product oppikt op Twitter.
Kestens studeerde webdesign in Kortrijk maar stopte met studeren om zich bezig te houden met zijn eigen internetbedrijfje. Nadat hij het potentieel van GhostBloggers zag, een plaats waar bloggers inhoud voor hun blog op de kop kunnen tikken, kwam hij op het idee voor TwitSpark. “Over GhostBloggers werd er heel wat gezegd en geschreven op Twitter, zowel positieve als negatieve dingen. En wanneer het over je eigen product gaat, wil je alles natuurlijk opvolgen. Omdat ik geen goede tool vond die me daarbij kon helpen, heb ik zelf maar iets in elkaar geknutseld. En net zoals bij een crm-systeem kan je de conversaties categoriseren, archiveren en verder opvolgen”, aldus Kestens. “Het eindresultaat is een soort van customer support systeem voor Twitter.” ”
Bekend vóór de start
TwitSpark was al bekend in het internetwereldje nog voor het gelanceerd was. Een duizendtal geïnteresseerden had al te kennen gegeven dat ze de toepassing wilden testen. Na de lancering gebruikte de bekende reclamefirma DDB Kestens' software al voor een campagne voor autobouwer Volkswagen. Dat was de grote doorbraak voor TwitSpark, en sindsdien is er interesse van multinationals, banken en internetbedrijven.
Intussen kon Kestens ook het nodige kapitaal ophalen om zijn start-up wat meer armkracht te geven. Een paar dagen geleden werd de injectie van 850.000 euro officieel rondgemaakt. “Er waren enkele grote kapitaalfondsen geïnteresseerd, maar omdat je dan slechts een nummertje in de portfolio bent, heb ik gekozen voor een groepje business angels”, aldus Kestens. “Die mensen dragen heel wat persoonlijke ervaring mee, en kunnen me beter helpen in de opstartfase van het bedrijf.”De angels zijn niet de minsten: het Founders Fund, met Peter Thiel van PayPal en Sean Parker van Napster en Facebook aan boord, stak geld in Twitspark. De jonge Belg overweegt zich nu permanent te gaan vestigen in San Francisco.