Als de laatste auto inderdaad over een jaar de Nedcar-fabriek uitrijdt, komt een mooi stuk industrieel erfgoed leeg te staan. Grote vraag is: wat gaan we daarmee doen?
De teloorgang van de maakindustrie wordt in het westen vaak met weemoed bekeken. De keerzijde is dat industrieel erfgoed zoals de leegstaande fabrieken ook wel worden genoemd, op veel plaatsen een nieuwe functie krijgt. Vaak is het de creatieve industrie die als eerste zijn intrek neemt in de verlaten gebouwen. Later volgen expositieruimtes, ateliers, restaurants, winkels, clubs. Het NedCar-terrein biedt in dat opzicht ook tal van mogelijkheden. Minister Verhagen van Economische Zaken zei gisteren tegen BNR dat de Mitsubishi de fabriek voor het symbolische bedrag van 1 euro wil verkopen als de koper ook het personeel overneemt. De topman van het bedrijf komt vandaag naar Nederland om te praten over de situatie.
Hennie van der Most
Ondernemer Hennie van der Most, die al tientallen jaren voormalig industriële locaties ombouwt tot attractieparken en evenementhallen zei dinsdagochtend op de radiozender dat dit het voor een ondernemer wel interessant kan maken. "Hoewel dat personeel natuurlijk wel een grote kostenpost is." Van der Most filosofeerde dat je er bijvoorbeeld een beurzencomplex van zou kunnen maken met restaurants en hotels. "Of een goederenhal voor tweedehands kleding voor heel Europa. Je moet groot en onorthodox denken", aldus de ondernemer.
Heeft u ideeën wat er moet gebeuren met het fabrieksterrein van NedCar? Reageer dan via Twitter (@mt_nl), of onderaan dit artikel op de site. MT zet ter inspiratie vast vijf vernieuwingsprojecten op een rij.