Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Symbaloo nu als app

Symbaloo, de aanbieder van een overzichtelijke startpagina met bookmarks, is er vanaf vandaag ook als app voor iPhone en Android. Dat zou de groei wel eens een flinke duw kunnen geven.

 

Symbaloo timmert al sinds 2007 aan de weg met zijn uit blokken met favorieten opgebouwde startpagina. Die zou het navigeren op internet overzichtelijker en eenvoudiger maken. De blokjes bevatten links naar websites, maar kunnen ook naar een radiostream of rss-feed leiden. Gebruikers kunnen hun verzameling favorieten ook eenvoudig delen, door een publieke Symbaoo-pagina aan te maken.

Mobiele versie

De wereld van het surfen op het web en het aanmaken van bookmarks achter het bureau lijkt inmiddels op zijn retour. Het web ging mobiel via de smartphone en we bewaren geen websites meer in een browser, maar volgen ze steeds vaker via apps of laten ons binnen Facebook of Twitter door vrienden en bekenden wijzen op alles wat interessant is. Dat heeft Symbaloo ook door, want deze week komt het met een mobiele versie.

Symbaloo voor Android en iPhone

Ook die belooft het beheer van content en favorieten te versoepelen, maar ditmaal maakt het niet uit of die op pc, mobiel of tablets staan. Via de cloud worden alle instellingen gesynchroniseerd. Handig, zeker voor beginnende smartphonegebruikers: alle favoriete links 'van de computer staan zonder ingewikkelde processen direct op de mobiel', meldt Symbaloo. Daar lijken ze overigens als twee druppels water op de bookmarks en apps die al redelijk eenvoudig op de telefoon zijn te installeren. De Symbaloo app is ontwikkeld voor zowel Android als iPhone en is in 5 talen beschikbaar. 

Onderwijs opmars

Symbaloo zag er vanaf het begin erg aantrekkelijk uit, maar een erg hoge vlucht heeft het algemene product nooit genomen. Dat is anders bij de versie voor het onderwijs. In 2009 haalde de startup acht ton op bij onder meer ex-Telfortbaas Ton aan de Stegge, en daarmee sloeg het een iets andere richting in, deels vanuit Silicon Valley. Met een EDU-versie voor het Amerikaanse en Nederlandse onderwijs is Symbaloo de afgelopen jaren aan een opmars bezig. "We groeiden in de laatste helft van vorig jaar met 350 procent in de states," zegt Sander Vessies, die het Nederlandse deel van Symbaloo leidt – ceo Klaas Lameijer opereert vanuit de VS. "Inmiddels is de VS goed voor bijna de helft van ons totale verkeer."

Affiliate marketing

Onlangs passeerde Symbaloo in totaal de 6 miljoen bezoeken per maand. Dat verkeer leidt tot voldoende afiliate-inkomsten – sites als Amazon betalen voor de bezoekers die Symbaloo aflevert – om winst te maken. "Dat doen we al anderhalf jaar," stelt Vessies, die nog elf collega's heeft in Delft en de VS. Een tweede inkomstenbron komt uit licenties: Symbaloo levert zijn blokkendoos ook 'whtie label' aan scholen en bedrijven. The Voice of Holland is onder meer beschikbaar in het vertrouwde overzicht. Scholen betalen een symbolische 95 euro per jaar. "Dat is omdat ze in een klap goed zijn voor honderden leerlingen als gebruikers, en vervolgens hun ouders en andere scholen binnen het netwerk."

Doelgroep

Symbaloo lijkt, buiten het klaslokaal, vooral bedoeld voor beginnende webgebruikers, maar dat is volgens Vessies niet zo. "Wij noemen het de two fingers generation: die typt met twee vingers en is weliswaar geen digibeet, maar ook geen internetexpert. Daarbij doen we het goed.  Maar ook de echte techies met honderden bookmarks zijn dol op ons. De app zal een hele hoop nieuwe gebruikers opleveren, en een nieuw soort gebruik: mensen gaan Symbaloo via verschillende apparaten tegelijk gebruiken."

Groei

Groei komt, behalve uit de VS, ook nog steeds uit eigen land, waar het verkeer in 2011 tien tot twintig procent groeit en er maandelijks nog 1000 tot 2000 gebruikers bijkomen. Maar bijvoorbeeld Spanje doet het ook goed. "Dat is zo aardig van de Amerikaanse markt: zodra media als Mashable je oppikken, kan het daar snel gaan, maar die berichten komen ook bij Spaanse personen terecht die blijkbaar invloedrijk zijn in het onderwijs. We hebben rond Barcelona ineens een flinke groei gezien." Vandaar dat de app al in het Catalaans beschikbaar is, de webversie volgt. Veelbelovend is de positie van de app in de hitlijst: vanochtend stootte hij door tot de top tien. En dat op zich jaagt de groei al stevig aan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hier legt Symbaloo de iPhone app uit:


 

Lees ook: