‘Kritisch op kosten'
Op 25 en 26 maart geeft Ben Tiggelaar zijn seminar MBA in één dag. Acht meter managementboeken in acht uur tijd.
Een ambitieus streven, een MBA in één dag.
"Je doet natuurlijk niet echt alles in één dag. De paar duizend managers die de afgelopen jaren zijn geweest, zien wel de humor van die titel in. Wat we wel doen, is de kernpunten behandelen. MBA-opleidingen zijn niet volledig overbodig, maar ik ben er wel tegen om dat in een theoretisch isolement te doen. Liever pas een MBA tijdens of na een baan."
Heeft u uw seminar aangepast vanwege de crisis?
"Bezuinigen is binnen bedrijven een hot topic, daar speel ik met voorbeelden op in. Het is interessant om daarover te discussiëren. Verder behandelen we de belangrijkste dingen uit de managementpraktijk, die veranderen niet zomaar. Covey, Quinn, Porter, Kotler en Mintzberg komen voorbij. Ook heb ik nieuwe theorieën toegevoegd van Collins en de Blue Ocean-strategie van Kim en Mauborgne."
Wat is de belangrijkste tip die we dit jaar van u krijgen?
"Je moet eens kritisch kijken naar wat er nu werkelijk meerwaarde biedt voor de klant. Vindt hij dit belangrijk of is dit gewoon ons eigen stokpaardje? Zo kun je besparen zonder dat de klant vindt dat er kwaliteit verloren gaat. De klant dicteert uiteindelijk de kostenbesparingen."