De optielijst van LinkedIn breidt gestaag uit. Een van de laatste features: events. Zo past u effectief social promotie van een congres, presentatie of bedrijfsevenement toe.
In een handomdraai een evenement wereldkundig maken aan alle mensen uit uw netwerk. Handig. Toch moeten we de rol van de netwerksite als eventpromotor vooralsnog niet overschatten. Dat zegt LinkedIn-expert Jan Vermeiren. Volgens de Vlaming speelt speelt LinkedIn op het gebied van eventpromotie vooralsnog een kleine rol, maar zal dat de komende jaren zeker groeien.Vermeiren is oprichter van Networking Coach en auteur van de bestsellers Let’s Connect en Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken. “Veel mensen beschouwen LinkedIn nog steeds als een online adressenboek, al is dat maar het topje van de ijsberg. Ook wordt vaak gedacht dat je met een fantastisch profiel wel even een paar klanten binnensleept, maar zo werkt het natuurlijk niet. LinkedIn is een goed hulpmiddel, geen wondermiddel. Het is belangrijk dat je je dat beseft wanneer je via deze weg een bedrijfsevenement gaat promoten.”
Kort samengevat biedt LinkedIn drie manieren om een bedrijfsevenement onder de aandacht te brengen: de events-knop, de groepfunctie en het linken met mensen die zich al hebben ingeschreven.
Events-knop
Een relatief nieuwe en daarmee ook nog tamelijk onbekende functie is de events-knop. Bereikbaar via add applications. Als organisator kunt u hier op het kalandericoontje een event aanmaken, inclusief een kort blokje tekst en een verwijzing naar de website. Mensen die eerstegraads met u verbonden zijn zien het event vervolgens in hun network activity’s verschijnen. “Het nadeel hiervan is wel nog dat deze melding vrij snel ondersneeuwt wanneer je veel mensen in je netwerk hebt zitten die erg actief zijn. Deze functie moet duidelijk nog groeien”, zegt Vermeiren. “Het loont verder om bezoekers en standhouders die zich voor het event hebben aangemeld aan te sporen om dat in hun netwerk-update te vermelden. Als organisatie moet je mensen daar wel op attenderen, bij voorkeur meteen nadat ze zich hebben ingeschreven. Zo worden mensen in hun netwerk daar automatisch op geattendeerd.”
De groep
Een groep aanmaken. Ook dat helpt om uw congres of bedrijfsevent in de spotlights te plaatsen. Vermeiren komt hier met twee belangrijke adviezen: gebruik een topic als naam van de hoofdgroep en hang daaronder een subgroep die in het teken staat van het evenement. Immers, zo’n congres heeft maar een tijdelijk karakter en op deze manier heeft u al meteen een groep geïnteresseerden in het vizier. “Kiezen voor een topic in plaats van een bedrijfsnaam is erg belangrijk. Daardoor erkennen mensen sneller de meerwaarde van zo’n groep en zijn ze eerder geneigd om mee te doen. Daaronder hang je dan de subgroep van het evenement. Voed de leden van de groep met interessante informatie en spoor ze aan om mensen in hun eigen netwerk op de hoogte te brengen van het evenement. Dat betekent wel dat je medewerkers tijd moet geven om hier energie in te stoppen. Een groep opzetten is geen probleem, een groep draaiende houden veel lastiger. Mijn advies? Wijs een groepshoofd aan en daaronder tien groepsmanagers. Zo stimuleer je de dynamiek en gaat zo’n groep echt leven.” Kiezen voor een topic in plaats van de bedrijfsnaam heeft volgens Vermeiren overigens nóg een voordeel. Zo voorkomt u dat berichten als reclame (lees: spam) worden ervaren.
Link met aanmeldingen
Een iets meer tijdrovende toepassing, maar wel prima geschikt voor kleinere evenementen tot – laten we zeggen – 100 man. Ga op LinkedIn op zoek naar mensen die zich al voor uw evenement hebben aangemeld en analyseer dat netwerk eens. Bij welke (andere) groepen staan ze nog meer ingeschreven? Wie zijn hun contacten? Zouden die misschien ook interesse hebben? “Vervolgens is het een kwestie van contact opnemen met de persoon in kwestie, het liefst per telefoon”, aldus Vermeiren. “Wijs hem op bepaalde personen in zijn netwerk en vraag of die misschien ook geïnteresseerd zou kunnen zijn. Vaak hoor je dan: daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Ik zou hem best eens kunnen vragen…”
Experimenteren
Vermeiren verwacht dat de rol van LinkedIn als event-promotor de komende jaren flink gaat toenemen. “De eerste golf van social media is nu voorbij. Mensen hebben er een beeld van. De tweede golf dient zich aan. Daarin staat de vraag centraal: wat kunnen we er nu allemaal mee? Nu nog moeten we uitleggen hoe je op LinkedIn een event kunt promoten, maar over twee tot drie jaar is het voor mensen een gewoonte geworden.”
Lees ook:
- Hoe u LinkedIn echt gebruikt
- Klanten werven via LinkedIn
- Vrouwennetwerken bloeien als nooit tevoren
- Echte topman doet niet aan netwerken
- Op een netwerk-event doe je geen zaken
- Tips voor slimmer netwerken
Interessante boeken:
> Linkedin MT Mediagroep