Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rob Baan: MKB-denken zit Nederland in de weg

De tuinbouwsector blijft onbekend door klein denken, vindt GameChanger Rob Baan (Koppert Cress). 'We kunnen zoveel meer.'

Vertel een Chinees dat je werkzaam bent in de Nederlandse tuinbouwsector en zijn gezicht licht op, vertel een Nederlander hetzelfde en je krijgt de vraag of je niet kon leren. Dat zei Rob Baan, ceo van microgroentebedrijf Koppert Cress, tijdens een pitchevent rond de verkiezing van GameChanger van het Jaar 2013. Baan: 'Als je een bom gooit op Enkhuizen, dan zal er op termijn weinig eten zijn in de wereld. En stel dat de pleuris uitbreekt in de wereld, dan kunnen wij Europa volledig voeden.'

MKB-denken

Volgens Baan komt 60 tot 70 procent van de groentezaden uit Nederland (waarvan een deel trouwens wordt behandeld door die andere GameChanger Incotec) en heeft ons land 5.000 hectare aan groenteteelt, waarvan 80 procent wordt geëxporteerd. Hoe het dan komt dat er zo klein wordt gedacht over zo'n grote sector? Baan: 'Het is een MKB-sector. Het Westland is het centrum van de wereld op het gebied van tuinbouw en wij kunnen zoveel meer en beter, maar het MKB-denken zit daarbij vaak in de weg.'

Meer doen aan zelfpromotie

Ook zou de sector volgens Baan meer kunnen doen aan zelfpromotie. Dat gebeurt bijvoorbeeld al met de campagne rond Seed Valley. Iedereen denkt en leeft tuinbouw in het Westland, weet Baan. 'Dit is het walhalla van de tuinbouw.' Maar, zo zegt de Koppert Cress-baas ook: 'Mijn overbuurman hier, die doet gewoon zijn werk en communiceert niet met de buitenwereld.'

Spanje versus Nederland

Met andere woorden: iets meer borstklopperij zou zo gek nog niet zijn. Baan: 'Er wordt wel eens gezegd dat we in 2050 een wereldwijd voedselprobleem hebben, maar dat is opgeblazen gelul. In 2050 de wereld voeden is een eitje voor ons.' Als voorbeeld hoe de Nederlandse tuinbouwsector daarbij kan helpen, geeft hij de tomaat. 'Voor een kilogram Spaanse tomaat is 60 liter water nodig, voor een kilogram Nederlandse tomaat slechts 6 liter.'

Conservatieve houding

Bij Koppert Cress liep Baan in het verleden regelmatig tegen de conservatieve houding van de sector aan. De Valley of Death in de tuinbouw is volgens hem het feit dat je nieuwe groenten simpelweg niet door de tuinbouw heen krijgt. Om toch een markt te maken voor zijn redelijk speciale producten (zie hier) sloeg Baan een stap over in de keten en legde hij direct contact met chefkoks, de uiteindelijke doelgroep van Koppert Cress' speciale groenten. Dat deed hij bijvoorbeeld door geregeld beurzen te bezoeken en daar zijn microgroenten te presenteren. Baan zegt dat hij langzaam maar zeker ook steeds meer aan consumenten wil gaan verkopen.

Vraag kweken

Baan is naast Koppert Cress-bass ook mede-oprichter van de televisiezender 24Kitchen, waarvoor afleveringen binnen zijn bedrijfspand worden opgenomen. Dat is natuurlijk een manier om vraag te creëren voor zijn producten, een andere manier is via Twitter of Facebook. Voor één van zijn nieuwe producten, de Crazy Pea, vroeg Baans bedrijf bijvoorbeeld via sociale media waar mensen het product wilden kopen. Om vervolgens met deze informatie naar de bewuste verkooppunten te stappen. Baan: 'Het gaat altijd om de vraagcreatie, en die vraag kun je kweken bij de eindgebruikers.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Rob Baan is een van de genomineerden voor de verkiezing van GameChanger van het Jaar 2013. Op 3 december wordt de winnaar bekend gemaakt, tijdens MT's GameChangers-event.

Meer informatie over het GameChangers Event

Meer over Gamechangers?