Nederland staat twee maal daags in de file. Een eindeloos voortslepend probleem. Ideeën te over, en ruimte voor experimenten. Maar vooral niet een ‘tolcordon' rond Amsterdam. "Dat is bepaald geen manier om steun te krijgen" springt VNO-voorman Bernard Wientjes de Amsterdamse werkgevers bij.
De gemeente Amsterdam heeft plannen om tol rond de stad te gaan heffen. Voor automobiele forensen uit een overloopstad als Almere of wonend in het ruimere Gooi kan dat zomaar een extra rekening van 1.500 euro per jaar betekenen. "Zonder dat ze daar een cent van terugkrijgen", meldt Wientjes. "dat is bepaald geen manier om steun voor betalen voor het gebruik van de weg te krijgen." Hij wil landelijk betalen, want "regionale tolheffing is het slechtste wat ons kan overkomen."
Vrijwillig
"Het Amsterdamse bedrijfsleven steunt een proef met spitsmijden waaraan een groot aantal automobilisten op vrijwillige basis aan mee kunnen doen", schrijft de lokale VNO-NCW samen met MKB Amsterdam, ondernemersvereniging ORAM en de plaatselijke Kamer van Koophandel. Zij worden gesteund door de leasebranche.
Duur
De belangrijkste bezwaren van de verzamelde bedrijvigheid richten zich, naast het regionale karakter op de kosten en het achterhaalde systeem. "Het Amsterdamse drie jarig experiment kost bijna evenveel als de opbrengst van 200 miljoen euro", meldt het VNO-NCW. Het Amsterdamse systeem van tolpoortjes is niet is niet opschaalbaar en wanneer er een definitieve landelijke variant van het rekeningrijden wordt ingevoerd, "leidt dat tot grote desinvesteringen", schrijven de drijvende krachten in de Amsterdamse economie.