Bedrijven hanteren salamitactiek en consumenten hebben de geldkraan op de druppelstand gezet. Veroorzaakt de krediet- en de daarop volgende beurscrisis alleen maar ellende? Nee. Wie het slim speelt, profiteert van de malaise.
Beurs.nl
Nu banken en verzekeraars op zwart zaad zitten, ziet Beurs.nl het webverkeer exploderen. Meer dan een miljoen mensen bezocht deze maand de site. "Het aantal bezoekers is in één maand tijd meer dan verdubbeld van 400.000 naar één miljoen. Dat overtreft onze stoutste verwachtingen", aldus de trotse Paul Verhoeff, managing director van Reed Business.
RTL Gemist
Ook televisiezender RTL heeft het druk. De online videotheek van RTL, RTL Gemist, had twee weken geleden bijna twee miljoen views. Dat is vooral te danken aan RTL Nieuws en RTLZ, die de kredietcrisis elke dag uitgebreid behandelen.
Independer
Bezorgde consumenten surfen naar Independer.nl, de onafhankelijke financiële vergelijkingssite. Vooral de delen over spaarrekeningen en levensverzekeringen trekken veel bezoekers.
Das Kapital
Karl Marxs' kritiek op het kapitalisme krijgt hernieuwde interesse. "Marx is opnieuw in de mode", zegt Jörn Schütrumpf van de Karl-Dietz-uitgeverij uit Berlijn. De uitgever zag de verkoop van het eerste deel van Das Kapital sinds 2005 verdrievoudigen. Hij verwacht dat de verkoop verder zal toenemen.
LinkedIn
Netwerken is in deze tijden geen vies woord meer. De jacht op een nieuwe baan is geopend. Het stikt de laatste maanden van de online netwerkers, aldus LinkedIn. Het aantal inschrijvingen steeg een kwart.
Zecco
Beleggen kan best, maar dan wel met Zecco. Dat staat voor Zero Commission Costs. Beleggers krijgen de eerste tien transacties per maand gratis. De broker zegt, dankzij de crisis, goede zaken te doen. "We hebben recordweken achter de rug in termen van nieuwe rekeningen, volume en omzet", aldus Zecco op Belegger.nl.
Pimco
Pimco zit ook voor een dubbeltje op de eerste rang. De vermogensbeheerder startte een fonds, dat investeert in door de crisis geraakte beleggingen. Denk bijvoorbeeld aan schulden met een hoge rente zoals creditcardfinancieringen. De naam is heel feestelijk: DISCO (Distressed Senior Credit Opportunities Fund).
Kluizenverkopers
Banken vallen als dominostenen om. Waar is je geld nog veilig? Juist, in een kluis. Nauta Security Storage in Barneveld merkt dat de verkoop stijgt. Ook de Zwolse verkoper Van Rossum verwacht de komende tijd meer kluizen te verkopen, zegt hij in de Stentor.
Deurwaarders
Deurwaarders hebben de tijd van hun leven. Klanten betalen steeds vaker hun rekening niet of niet op tijd, blijkt uit onderzoek van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders. De organisatie merkt dat bedrijven steeds vaker een deurwaarder in de arm nemen.
PvdA
Binnen de politiek beleeft de Partij van de Arbeid gouden tijden. De partij van Bos en zijn paladijnen steeg, volgens Maurice de Hond, in drie weken tijd van zestien naar 23 zetels. Dat is te danken aan het optreden van Wouter Bos. Totdat alle banken omvallen en de overheid voor iedere spaarder honderdduizend euro moet ophoesten natuurlijk…
Stropdas
De stropdas beleeft een come-back. In het bedrijfsleven is hij terug en ook sollicitanten lopen steeds vaker strak in pak. De stropdas lijkt hét middel om in economisch mindere tijden respect en vertrouwen te winnen, aldus Kor de Boer, directeur van SalesProfs in de Telegraaf. Ook Dassenonline.nl zag de omzet het afgelopen jaar verdubbelen.
Bedrijfsuitje
Ten slotte kon hij niet uitblijven: de parodie op de kredietcrisis. Bij Amsterdam Events Company is er veel belangstelling voor het bedrijfsuitje Refessie. Een beursspel met omvallende banken, overheden die als reddende engelen tevoorschijn komen en olieprijzen die jojoën tussen de extremen.
Meer lezen? Kijk in de nieuwe MT voor meer voorbeelden.