Lekker bellen op kosten van de baas. Zo denken meer mensen. Privégebruik van zakelijke mobiele telefoons kost het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks vierhonderd miljoen euro.
Ondanks de economische crisis nam het aantal zakelijke mobiele telefoons in 2008 met dertien procent toe. Het aandeel van de privégesprekken met de zakelijke mobiel bedraagt 28 procent, goed voor een bedrag van 400 miljoen euro. Dit blijkt uit de Ezwim Telecom Monitor, een jaarlijks terugkerend onderzoek.
Kostenpost
Ron van Valkengoed, managing director van het bedrijf, vindt het "onbegrijpelijk" dat bedrijven geen goed inzicht hebben in hun telecomuitgaven. Het betreft volgens hem namelijk de nummer drie kostenpost van bedrijven.
Piste
Andere conclusies uit de Monitor: de kosten voor internationaal bellen zijn opnieuw toegenomen. We bellen in de zomer massaal vanuit Frankrijk en tijdens de winter vanaf de piste op kosten van de baas. Verder blijkt sms-en nog altijd populair, maar dan vooral in de privésfeer. De top drie sms-dagen was in 2008 als volgt:
1. 1 januari 2008: gelukkig nieuwsjaar
2. 24 oktober 2008: bloody friday op de beurs
3. 13 juni 2008: Nederland – Frankrijk (4 – 1)