De Kijkshop, V&D en Scheer & Foppen verdwenen na een faillissement voorgoed uit de winkelstraat. Veel andere ketens die de afgelopen jaren failliet gingen, maakten een doorstart. Niet altijd met succes. Dixons en de Free Record Shop vielen in tweede instantie alsnog om.
Halfords is een van die ketens die niet is verdwenen na het faillissement in 2014. De winkelketen, waar je alles kan krijgen voor auto en fiets, startte in 1973 in Nederland en groeide gestaag door. Op het hoogtepunt in 2012 telde Halfords 160 vestigingen in Nederland en België. Het noodlot sloeg toe in 2013.
Het van oorsprong Britse Halfords was in 1988 in handen gekomen van de Macintosh Retailgroup, bekend van onder meer Scapino en Kwantum. Macintosh had het moeilijk tijdens de crisis en besloot een aantal kwakkelende ketens in de verkoop te doen, waaronder het verliesgevende Halfords. De toenmalig directeur nam de keten in de zomer van 2013 voor een euro over, maar moest iets meer dan een jaar later alweer de handdoek werpen. Halfords was failliet, een doorstart bleek niet haalbaar en de meeste winkels gingen dicht. Toch verdween de keten niet overal uit het straatbeeld: 28 franchisenemers bleven buiten het faillissement en namen ook enkele filialen uit de boedel over.
Overlevers
Dick Manintveld is de nieuwe formule directeur die vanuit het hoofdkantoor in Rotterdam de keten nieuw leven in moet gaan blazen. Op dit moment zijn er nog 31 zaken over van de 52 die oorspronkelijk betrokken waren bij de doorstart. De winkels zijn allemaal in handen van franchisenemers en er is de centrale webshop. Wat was zijn analyse toen hij begin dit jaar binnenliep bij Halfords?
‘Ik heb ik mijzelf niet zozeer de vraag gesteld wat er mis was gegaan, daar was al genoeg over nagedacht. Ik wilde vooral weten hoe het kon dat Halfords ondanks alles nog bestond.’ Naast het voor de hand liggende feit dat het merk nog altijd een grote bekendheid geniet, zag hij al snel in dat met name de lokale ondernemers cruciaal waren geweest voor het overleven van Halfords. De franchisehouders hadden al die jaren hun zaak zelf in de lucht gehouden, lange tijd zonder ondersteuning van een centrale organisatie.
E-commerce
Zoals zoveel retail-ketens heeft Halfords veel te lijden gehad van de opkomst van nieuwe e-commerce bedrijven. Men zag te laat in dat mensen er geen probleem mee hadden om een fiets te kopen via internet. Manintveld is niet naïef op dat gebied. In een vorig leven als directeur van elektronicamerk Trust, zag hij hoe een aantal van zijn klanten zoals MyCom en Dixons ten onder gingen. Toch ziet hij wel degelijk kansen voor de fysieke winkel.
‘Fietsen zijn het kernproduct van Halfords en dat blijkt toch mensenwerk. Je ziet niet voor niets dat e-commerce-ketens nu met servicepunten en fysieke winkels komen’, zegt Manintveld. ‘Veel fietsenmakers in de buurt redden het ook, juist vanwege het advieselement en het onderhoud. Sommige klanten kopen hun hele fietscarrière bij één zaak: beginnend bij de kinderfiets, vervolgens de omafiets, dan de bakfiets en uiteindelijk de e-bike’, zegt Manintveld.
Gericht online investeren
Halfords gaat de komende tijd fors investeren in e-commerce. ‘We hebben online nodig om de klant te laten weten waar hij moet zijn.’ De middelen om te investeren online zijn wel beperkt. ‘Daarom moeten we ook slim zijn. Onze online advertenties alleen daar laten zien, waar we ook winkels hebben. Dus niet in Groningen, waar helaas geen vestiging meer zit, maar wel hier in Rotterdam.’ Service en onderhoud wordt een belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie. Ook wie zijn fiets niet bij Halfords heeft gekocht maar online had besteld bij een webwinkel, kan hem voor een beurt straks naar de lokale vestiging brengen. ‘Dat is voor ons een kans om een band met die klant op te bouwen.’
Qua marktsegment blijft Halfords mikken op het midden. ‘Lagere prijzen dan de A-merken, maar wel de kwaliteit.’ En dan is er nog een ding dat hij zeker niet gaat veranderen: de combinatie van fietsen en producten voor auto’s. ‘Dat zorgt ervoor dat de ondernemers de risico’s een beetje kunnen spreiden en geeft hen een voordeel ten opzichte van de traditionele fietsenmaker.’