Bedrijven doen weinig moeite hun medewerkers binnenboord te houden. Na het opzeggen van hun baan, doet slechts 30 procent van de organisaties een poging de medewerker op andere gedachte te brengen. Terwijl 55 procent van die medewerkers wel serieus zou ingaan op de vraag van het bedrijf om te blijven.
Dit blijkt uit een onderzoek van Cobben & Van Tulder onder ruim vierhonderd managers in de marketing- en salesbranche. Bedrijven doen niet veel moeite om hun goede mensen te behouden en steken veel energie in het werven van nieuwe medewerkers.
Vooral nu de economie de eerste tekenen van herstel begint te vertonen, richten organisaties steeds meer hun blik naar buiten. Daar komt bij dat het voor veel werkgevers lastig blijkt te zijn om talent dat wil vertrekken meteen een nieuwe interessante baan aan te bieden.
Dat werknemers maar al te graag op het aanbod van de werkgever om te blijven willen ingaan, is niet zo vreemd. Een interne promotie staat nu eenmaal beter op je cv dan hoppend je weg omhoog vinden. Wie trouw is aan een werkgever toont loyaliteit en doorzettingsvermogen, en dat komt de carrière ten goede. (MH)