Waar Google goed was in advertising en Apple in hardware, zitten de twee elkaar ineens in de haren. “Google and Apple can’t be friends”, meent BusinessWeek.
Op 5 januari dit jaar presenteerde Google zijn Nexus One en opende de aanval op Apple’s iPhone. Dezelfde dag maakt Apple bekend voor $ 275 miljoen Quattro Wireless te hebben gekocht. Quattro heeft software die mobiele advertenties target op basis van gedrag.
Wanneer bedrijven elkaar beginnen te kopieren kan dat twee dingen betekenen: extreme vleierij of oorlog. Volgens BusinessWeek is de laatste term van toepassing op de verhouding tussen Google en Apple. Waar de bedrijven elkaar eerst alleen lieten en de strijd aanbonden met aartsrivaal Microsoft, zitten ze nu elkaar in de haren.
Steve Jobs (CEO Apple) en Eric Schmidt (CEO Google), beide 54, waren eerst nog zo aardig tegen elkaar. Jobs roemde Schmidt nog niet zo lang geleden (“Eric is obviously doing a terrific job as CEO of Google”) en Schmidt noemde Apple ”one of the companies in the world that I most admire.”
Die periode lijkt nu definitief voorbij.
Android
De gemoederen begonnen te verhitten toen Google aankondigde met Android een besturingssysteem voor mobiele telefoons te gaan ontwikkelen, ergens laat in 2007. Apple had toen net zijn iPhone op de markt gebracht en gooide hoge ogen in de verkoop en de uitbreiding van zijn invloed door het explosief stijgende aantal apps. Het gevolg was dat Apple vorige zomer weigerde een Google-app beschikbaar te stellen aan iPhone-gebruikers.
Met de introductie van Nexus One door Google en de aankoop van Quattro Wireless van Apple is de oorlog een feit. Google betreedt de hardware-markt en Apple de advertentiemarkt. ”Apple and Google both want more,” zegt Chris Cunningham, oprichter van Appssavvy in BusinessWeek. “They’re gearing up for the ultimate fight.”