Wat zijn we allemaal lief voor elkaar nu het crisis is. Maar liefst 84 procent van de MKB'ers is van plan zijn collega-ondernemers in 2009 te gaan steunen.
Dat blijkt uit de MKB Succesbarometer van De Telefoongids & Gouden Gids. Hoe? Door bij hen evenveel (61 procent) of zelfs meer (23 procent) producten en diensten af te nemen. Ruim de helft van de Nederlandse ondernemers verwacht overigens dat de recessie juist de ketens en multinationals raakt en niet henzelf.
Lokaal
Wat is succesvol ondernemen volgens de ondervraagden? Geen verlies maken, antwoordde een derde van de ondernemers. Het lopende jaar zal volgens hen wel zwaarder zijn dan de voorgaande jaren. Zo noemt de helft ‘minder klanten' als belemmering voor het succes in 2009 en ruim zestig procent ‘een lagere bestedingspatroon van klanten'. Volgens de ondervraagden moet u om wel succesvol te zijn onder meer aandacht geven aan lokale klanten.
Gezondheid
Nog een positieve noot om het onderzoek mee af te sluiten: ondanks de crisis blijft de ondernemer relativeren. Want er zijn tenslotte belangrijkere dingen in het leven. Te weten: Lichamelijke gezondheid (1), gelukkig zijn (2), financiële gezondheid (3), het bereiken van doelen (4) en dromen waarmaken (5).