Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Netwerken voor onervaren managers

Uw collega lijkt de halve wereld wel te kennen. Zelf beschikt u nog niet over zo´n omvangrijk netwerk. Lees in zes stappen hoe u snel aanhaakt.


1. Wie kent u nu al?

Voordat u over de schutting gaat kijken, breng om te beginnen uw huidige netwerk eens in kaart. U zult er versteld van staan hoe lang de lijst met contacten nu al is. Sluit niemand uit. Denk aan buren, familieleden en vrienden, maar ook aan de mensen met wie u in de barcommissie van de tennisvereniging zit. Weet u eigenlijk van al die personen al waar ze werken en welke functie ze bekleden? Veel (onervaren) managers beseffen zich de omvang van hun huidige netwerk onvoldoende en halen er daarom niet het optimale rendement uit.
 

2. Begin met geven

Netwerken is tweerichtingsverkeer. Klinkt logisch, en toch gaan veel onervaren netwerkers hier de mist in. Ze bekommeren zich pas om iemand wanneer ze iets nodig hebben en juist dat is precies de verkeerde richting. Relatiebeheer begint niet met vragen, het begint met geven. Help iemand dus eens met een klusje of breng twee mensen met elkaar in contact. Vroeg of laat betalen die inspanningen zich terug. Iemand loodst u dan binnen bij een bedrijf of helpt u aan interessante gegevens voor een presentatie. In de sociologie wordt die bereidheid om elkaar te helpen ook wel ‘sociale bankrekening genoemd’. Jij doet iets voor mij en daarom doe ik iets voor jou.
 

3. Onderhoud uw contacten

Wie een auto koopt en deze slecht onderhoudt zal de waarde van het voertuig snel achteruit zien gaan. Zo is het ook met relatiebeheer. Contacten leggen is nog maar de helft van het spel, u zult ook onderhoud moeten plegen. Dat kost tijd. Gun uzelf die tijd, want de inspanningen betalen zich geheid terug. Een half uur per week moet al voldoende zijn. Besteed die dertig minuten bijvoorbeeld aan het updaten van uw LinkedIn-profiel of het doorsturen van een interessant artikel naar mensen die daarmee geholpen zouden kunnen zijn. Pleeg eens een telefoontje met iemand die u al lange tijd niet meer gesproken hebt. Zo krijgen relaties een duurzaam karakter.
 

4. Netwerk slim

Voor veel mensen leveren netwerkborrels doorgaans bitter weinig op. Vol verwachting arriveren ze op de plaats van bestemming. Vijftien vluchtige chats en evenzoveel in de wacht gesleepte visitekaartjes later komen ze weer naar buiten. Okay, gezellig was het dan misschien wel, maar van geboekte resultaten is geen sprake. De reden hiervoor is meestal simpel te verklaren: een verkeerde instelling. Hun doel is om in zo’n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen te laten weten wie ze zijn en wat ze verkopen. Fout! Spreek liever een paar interessante contacten wat uitgebreider en laat de rest gerust links liggen. Deze strategie vergt overigens wel voorbereiding. Ga in aanloop naar het netwerk-event eens na bij de organisatie welke mensen er langskomen. Vervolgens is het een kwestie van de namen scannen op LinkedIn en bepaal zo wie de moeite waard is om even de hand te schudden.
 

5. Gebruik Twitter

Twitter is een trendic topic. Daarom hebben we hierover bij MT de laatste tijd al veel geschreven. Onder meer over sales-mogelijkheden en de waarde van twitterende medewerkers voor een organisatie. Onze Twitter-tip in de context van netwerken? Wees zuinig op uw account en vervuil deze niet al teveel met jolige privéberichten. Creëer liever meerwaarde voor uw followers met relevante tweets. Stel, u bent accountant. Twitter dan bijvoorbeeld elke dag een fiscale tip. Grote kans dat uw naamsbekendheid snel met sprongen vooruit gaat. Dat kunstje kunt u uiteraard toepassen wanneer er marketeer of communicatie-expert op uw visitekaartje staat. Iets toevoegen doet u ook door mensen in uw vakgebied eens te wijzen op een artikel of column op internet.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. En vergeet uiteraard LinkedIn niet

Nederlanders zijn verzot op sociale netwerken. We twitteren ons suf, zijn massaal actief op Hyves en omarmen LinkedIn. Begin 2010 maakten we de resultaten van ons eigen netwerk-onderzoek bekend waarin duidelijk werd dat 95 procent van de managers geregeld actief is op deze website. LinkedIn effectief gebruiken doet u door alleen mensen toe te voegen die u ook echt kent. Niet de kwantiteit, maar de kwaliteit van uw lijst telt. Neem uitnodigingen van onbekenden dus niet zomaar klakkeloos aan. Want zeg nu zelf, wat heeft u eraan om iemand toe te voegen van wie u nauwelijks weet wat hij doet. In dergelijke gevallen is het raadzaam om even een persoonlijke berichtje terug te sturen. Zo van, ‘help me even, waar kennen wij elkaar ook alweer van?’ De LinkedIn-groepen bieden u bovendien de mogelijkheid om actief in contact te komen met mensen die dezelfde interesses delen als u. Ook hiervoor geldt overigens weer: gebruik dit platform niet voor sales-doeleinden. Op die manier valt u geheid snel door de mand.
 

Lees ook…

Ook interessant; het boek 'Netwerken werkt'