De manager. Vrijwel iedereen is er één of heeft er één, soms gaat het zelfs samen. Geen wonder dat het misschien wel de meest besproken figuur op de werkvloer is. Maar hoe ziet de ideale manager eruit? Bijna de helft (46%) van de Nederlanders heeft het liefst een coachende manager die samenwerking, ontwikkeling en begeleiding centraal stelt. Desalniettemin zegt drie op de tien medewerkers dat hun manager zich meer als baas dan als coach gedraagt. Dat blijkt uit een ‘representatieve steekproef’ onder 1.013 loondienstigen dat is uitgevoerd door MarktEffect in opdracht van opleider ISBW.
Een op de vijf geeft de voorkeur aan een leidende manager die zich richt op innovatie, verandering en inspiratie. Vlak daarachter volgen organiserende managers met een focus op planning en processen (17%) en de ondernemende manager met een focus op commercie en prestatie (16%). Eigenschappen die Nederlanders in een manager zoeken zijn betrouwbaarheid (57%), betrokkenheid (46%) en behulpzaamheid (41%). Minder populair zijn eigenschappen als moed, felheid en volhardendheid (al worden hier geen percentages genoemd).
Voorkeur voor eigen geslacht
Zowel mannen als vrouwen hebben voorkeur voor een manager van het eigen geslacht. Driekwart van de mannen heeft het liefst een mannelijke manager, terwijl 52% van de vrouwen een voorkeur heeft voor een vrouwelijke manager. Uit het rapport wordt niet duidelijk of respondenten de optie ‘geen voorkeur’ mochten invullen. Als medewerkers gevraagd wordt wie er beter is in zaken als planning, organiseren, vakinhoudelijke kennis en leidinggeven dan is het een nek-aan-nekrace tussen de medewerker en de manager. Alleen in leidinggeven blinkt de manager uit, aldus de respondenten. 76% stelt dat de manager hier beter in is dan de medewerker.
Het opvallendste resultaat uit de survey is wel dat slechts een derde van de managers koffie of thee voor zijn medewerkers haalt. Werk je in de communicatiebranche dan heb je mazzel, 58% van de managers haalt af en toe een bakkie pleur voor zijn ondergeschikten. In de juridische dienstverlening voorziet slechts 6 procent van de managers medewerkers van een warm drankje. Allicht bedoelen confrère & co het helemaal niet beroerd en zijn ze evenmin lui, maar zijn ze gewoon aanhangers van de theorie dat je collega’s zelf koffie moet laten halen zodat zij aan hun broodnodige beweging komen.