Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse cfo is gevoelig voor politiek

De Nederlandse cfo is gevoelig voor politiek, weet Martijn Kösters, ­directeur van DPA-Finance en initiatiefnemer van de cfo-barometer, die elk kwartaal financiële topmensen ondervraagt. 5 vragen aan Kösters.


Waarom juist bij cfo’s de temperatuur opmeten?

“Cfo’s zitten op een unieke positie in hun bedrijf en in de samenleving. Bij hen ­komen alle facetten van de bedrijfsvoering bij elkaar. Hierdoor zijn ze echt veel beter geïnformeerd dan de meeste anderen in het ­bedrijf. Hun meningen en ­inzichten hebben dan ook duidelijk een voorspellende ­waarde. De Nederlandse economie groeide in 2010 ­bijvoorbeeld met 1,7 procent. Aan het begin van het jaar hielden 8 van de 10 ‘gewone’ Nederlanders dat nog voor onmogelijk, ­terwijl meer dan de helft van de cfo’s die groei al wel zag ­aankomen.”

Wat viel verder op aan de meest ­recente editie van de cfo-barometer?

“Cfo’s blijken erg gevoelig voor het ­politieke klimaat. In het begin van 2010 vond nog maar een heel kleine groep dat klimaat stabiel, terwijl in de eerste helft van 2011 tweederde van de cfo’s dat vindt. ­De komst van Rutte bracht blijkbaar rust. Je zag bijvoorbeeld ook dat de waardering voor het overheidsbeleid om de ­economie uit het slop de trekken sterk gestegen is, terwijl het beleid toch echt nog dat van zijn voorganger is. Rutte heeft dus een goede PR.”

Waar hielden de cfo’s zich afgelopen jaar mee bezig?

“Vooral met hun kosten en de torenhoge druk op de marges. Terugkijkend ­hebben de financieel ­bestuurders goed werk ­geleverd. Ondanks de snel stijgende grondstofprijzen en de serieuze loonkosten, zijn de meeste Nederlandse bedrijven erin geslaagd de totale kosten terug te dringen. Veel bedrijven slaagden er ook in hun omzet op peil te houden of zelfs te verhogen. De groei zit echt in het volume. Niet in hogere prijzen.”

En dat betekent?

“Dat de marges enorm onder druk staan en er met minder mensen en middelen meer is gedaan. De productiviteit is vorig jaar enorm gestegen. De inefficiënties van voor de crisis zijn er echt wel uit. Sterker nog, de vraag die zich opdringt is eigenlijk hoe lang die productiviteitsgroei nog door kan gaan, zonder dat er erg veel moet ­worden geïnvesteerd of extra mensen moeten worden aangetrokken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe lang kunnen bedrijven in Nederland nog op deze manier groeien?

“Dat is inderdaad de vraag. Die hopen we bij de volgende editie beter te ­kunnen beantwoorden.”

DOE MEE
U wilt in de voorhoede van het financiële sentiment zitten? Meld u aan voor de cfo-barometer en krijg alle data het eerst.
> Info en Aanmelden
De CFO-Barometer

Lees meer: