Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Nederlanders overschatten zichzelf als het gaat om intercultureel samenwerken’

Als het gaat om samenwerken met andere culturen denken Nederlanders dat ze het best goed doen. Maar het tegendeel is vaak waar. Reden voor Peter Prud’homme van Reine om samen met Herman Blom het boek ‘Effectief samenwerken in interculturele teams te schrijven. ‘Het boek geeft een model dat bestaande theorieën over cultuurverschillen integreert en een framework om culturele verschillen op een positieve manier te benutten.’

Kennen we de meeste valkuilen niet al wel? ‘Dat is een van de valkuilen. We denken dat we heel goed weten hoe we internationaal samen moeten werken, juist omdat we het veel meer doen. Maar ik zie dat er in de praktijk nog heel veel misgaat. Misschien wel omdat we een beetje laks worden. En wat wij belangrijk vinden is dat echt samenwerken meer is dan een paar snelle trucjes, het gaat erom dat je elkaar beter leert begrijpen. Bijvoorbeeld, we weten dat we in Japan een visitekaartje met twee handen aan moeten pakken. Maar het gaat er juist om wat erachter zit. Het visitekaartje is in Japan een teken van respect. Als je het met twee handen aanpakt en dan in je achterzak steekt of er iets op schrijft ga je alsnog de mist in.’ Welke fouten maken we? ‘Op het gebied van communicatie staan Nederlanders erom bekend dat ze direct zijn. Dat weten we ook. Maar desondanks wordt er in de praktijk nog veel geklaagd over de Nederlandse manier van communiceren. ‘Mensen vinden vooral de manier waarop negatieve dingen gezegd worden vaak te direct. Ze voelen zich dan persoonlijk beledigd’. Op het gebied van leiderschap geldt dan weer het tegenovergestelde. De Nederlandse stijl van leidinggeven is heel egalitair. In een internationale omgeving zijn ze dat niet gewend. Daar verwachten veel mensen sterk leiderschap. Het komt heel vaak voor dat een manager die het in het Nederland erg goed doet, in het buitenland totaal niet uit de verf komt.’ Kan iets waar we zelf heel trots op zijn, ook negatief uitpakken? ‘Kijk bijvoorbeeld naar tijdsbeleving. Nederlanders zijn niet zo erg als Duitsers, maar we zijn wel punctueel. Daar word je pas mee geconfronteerd als je in een intercultureel team werkt. In andere culturen hebben ze een veel flexibeler beeld van tijd. Dingen kunnen naast elkaar plaatsvinden. Als je dan als manager heel erg op de klok kijkt, wordt dat als zwakte gezien.’ Hoe moeten we daarmee omgaan? ‘Het is belangrijk om als je in een situatie belandt waarbij je niet het gewenste resultaat bereikt om goed na te denken waar dat door komt. Doe een stap terug en ga in gesprek met iemand. Dat wordt nog veel te weinig gedaan. Kijk ook naar wat we van elkaar kunnen leren. Nog te vaak komen mensen terug van een training interculturele vaardigheden en denken: “Nu snap ik waarom anderen minder effectief zijn.”’
Foto: Getty

Kennen we de meeste valkuilen niet al wel?

‘Dat is een van de valkuilen. We denken dat we heel goed weten hoe we internationaal samen moeten werken, juist omdat we het veel meer doen. Maar ik zie dat er in de praktijk nog heel veel misgaat. Misschien wel omdat we een beetje laks worden. En wat wij belangrijk vinden is dat echt samenwerken meer is dan een paar snelle trucjes, het gaat erom dat je elkaar beter leert begrijpen. Bijvoorbeeld, we weten dat we in Japan een visitekaartje met twee handen aan moeten pakken. Maar het gaat er juist om wat erachter zit. Het visitekaartje is in Japan een teken van respect. Als je het met twee handen aanpakt en dan in je achterzak steekt of er iets op schrijft ga je alsnog de mist in.’

Welke fouten maken we?

‘Op het gebied van communicatie staan Nederlanders erom bekend dat ze direct zijn. Dat weten we ook. Maar desondanks wordt er in de praktijk nog veel geklaagd over de Nederlandse manier van communiceren. ‘Mensen vinden vooral de manier waarop negatieve dingen gezegd worden vaak te direct. Ze voelen zich dan persoonlijk beledigd’.

Op het gebied van leiderschap geldt dan weer het tegenovergestelde. De Nederlandse stijl van leidinggeven is heel egalitair. In een internationale omgeving zijn ze dat niet gewend. Daar verwachten veel mensen sterk leiderschap. Het komt heel vaak voor dat een manager die het in het Nederland erg goed doet, in het buitenland totaal niet uit de verf komt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kan iets waar we zelf heel trots op zijn, ook negatief uitpakken?

‘Kijk bijvoorbeeld naar tijdsbeleving. Nederlanders zijn niet zo erg als Duitsers, maar we zijn wel punctueel. Daar word je pas mee geconfronteerd als je in een intercultureel team werkt. In andere culturen hebben ze een veel flexibeler beeld van tijd. Dingen kunnen naast elkaar plaatsvinden. Als je dan als manager heel erg op de klok kijkt, wordt dat als zwakte gezien.’

Hoe moeten we daarmee omgaan?

‘Het is belangrijk om als je in een situatie belandt waarbij je niet het gewenste resultaat bereikt om goed na te denken waar dat door komt. Doe een stap terug en ga in gesprek met iemand. Dat wordt nog veel te weinig gedaan. Kijk ook naar wat we van elkaar kunnen leren. Nog te vaak komen mensen terug van een training interculturele vaardigheden en denken: “Nu snap ik waarom anderen minder effectief zijn.”’