Nederland loopt achter op andere Europese landen op het gebied van duurzaam ondernemen. Het kabinet steekt te weinig geld in maatregelen om onze economie duurzamer te maken.
Dat blijkt uit de nieuwste Duurzaamheidbarometer van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 269 Nederlandse directeuren, managers en beleidsverantwoordelijken. Bijna tachtig procent van de onderzochte bedrijven vindt dat Nederland achterop loopt in duurzaam Europa. Het kabinet trekt te weinig geld uit voor maatregelen en straalt volgens evenveel mensen geen duurzame ambitie uit.
Groen btw-tarief
"Naast de kredietgarantieregeling zou een groen btw-tarief op milieuvriendelijke goederen en diensten door een ruime meerderheid met gejuich worden ontvangen", aldus PwC. Volgens de respondenten moeten er meer garanties en stimuleringspremies voor energiebesparing in de woningbouw komen. Verder moeten overheidsprocedures rondom duurzame projecten vereenvoudigd worden.
Keuzes
Het ontbreekt ons kabinet aan keuzes. "Nederland kan veel opsteken van bijvoorbeeld Duitsland, waar binnen Europa de jaarlijkse stijging van het aandeel duurzame energie het grootst is", aldus Klaas van den Berg, Sustainability leader bij PwC. Meer dan negentig procent van de ondervraagden vindt dat de overheid een grotere leidersrol moet gaan vervullen om de energie-, klimaat- en kredietcrisis het hoofd te bieden. De Europese Unie moet trouwens zelf ook een grotere rol op zich nemen, zo blijkt uit de barometer.
Crisisimpact
Heeft de crisis eigenlijk impact op de investeringen in duurzame initiatieven? Bij bijna driekwart van de onderzochte bedrijven zijn er geen plannen om de lopende investeringen te wijzigen. Een vijfde van de bedrijven heeft besloten zich meer toe te leggen op duurzaam ondernemen. Een kleine groep (zeven procent) heeft lopende investeringen gereduceerd of stopgezet. De percentages wijken volgens PwC niet significant af van de meting in februari.
Prullenbak
"Vooralsnog gaan hun groene en maatschappelijke plannen niet massaal de prullenbak in", vult Van den Berg aan. "Zij delen de brede opvatting dat klanten in toenemende mate een duurzame opstelling verwachten, dat het concurrentievoordeel oplevert, en dat duurzaam ondernemerschap zich daarom op termijn zal uitbetalen."