Bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat verdwijnen in vier jaar tijd bijna drieduizend banen. Daarmee gaat 20% van het aantal arbeidsplaatsen verloren. De grootste klap valt bij Rijkswaterstaat. Dat zegt Geert van Maanen, de secretaris-generaal van dit ministerie, in een gesprek met het Financieele Dagblad.
Het banenverlies is hoger dan waarmee tot nu toe rekening werd gehouden. Bij het aankondigen van de afslankingsoperatie op Verkeer en Waterstaat, een jaar geleden, werd nog gesproken over het verlies van 1800 tot 2200 banen in de periode 2004-2008.
Van Maanen erkent dat het banenverlies hoger uitvalt dan eerder gedacht. “Het is meer dan ons taakstellend is opgedragen door de kabinetten-Balkenende 1 en 2.” De grootste klap valt bij Rijkswaterstaat, waar verreweg de meeste ambtenaren van Verkeer en Waterstaat werken. Daar zijn volgens topambtenaar Van Maanen ‘nu al duizend tot 1500 mensen weg’.
Vakbond Abvakabo laat weten inmiddels op de hoogte te zijn van het feit dat het banenverlies hoger uitvalt. “Gedwongen ontslagen zijn voor ons niet acceptabel”, zegt een woordvoerder. “Wij zetten in op goede afvloeiingsregelingen voor ouderen en het herplaatsen van personeel.”
Het banenverlies bij het ministerie dat naast Rijkswaterstaat verder bestaat uit een beleidsafdeling en een inspectie, is niet alleen het gevolg van kabinetsbezuinigingen. Verkeer en Waterstaat werkt ook aan een ‘veranderingsopgave’, waaraan Van Maanen persoonlijk leiding geeft. ‘Wij worden door de buitenwacht vooral gezien als een departement voor infrastructuur dat over investeringsprojecten gaat. Dat is niet het juiste beeld.’ (FD)