Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Microsoft social met So.cl

In al het Facebook-geweld viel niet op dat Microsoft een sociaal netwerk heeft gelanceerd. So.cl lijkt vooral een antwoord op Google+.

 

 

Ja, de beursgang van Facebook viel tegen. Tenminste, voor beleggers die hadden gehoopt dat 100 keer de winst nog niet dik genoeg betaald was voor Mark Zuckerbergs 900-en-nog-wat miljoen vrienden. En wat sneu hè, dat Zuckerberg zijn 'echte' vrienden onder valse voorwendselen naar zijn eigen bruiloft moest lokken om te voorkomen dat die zou uitlekken? Je bent zuinig op je privacy of niet. 

So.cl

Al het geklets over Facebook komt een andere techgigant, want dat is MIcrosoft nog steeds, best goed uit. Het blijkt het hoogtepunt van de Facebookhype te hebben geprikt als lanceerdatum voor zijn eigen sociale netwerk, So.cl. Daar is meer dan een jaar hard aan gewerkt door de researchafdeling FUSE Labs en sinds afgelopen december werd door een beperkte kring studenten proefgedraaid met de dienst. Die verbindt de zoekfuncties van Bing met een sociale trucendoos die wel wat weg heeft van Pinterest.

Pinterest-achtig

Op Pinterest, het digitale prikbord dat momenteel de grootste hype is na Facebook, delen gebruikers plaatjes en links naar interessante artikelen. Hetzelfde is mogelijk op So.cl, waar gebruikers interessante weblinks gelardeerd met mooie beelden kunnen delen op een zogeheten board. Maar Microsoft geeft wel een duidelijke richting aan de aard van het materiaal dat wordt opgeprikt: het doel moet zijn (onder)zoekresultaten te delen. So.cl richt zich voorlopig namelijk, net als Facebook in zijn jonge jaren, op studenten. En houdt het daarbij zakelijk: academisch samenwerken en kennis delen gaat bóven melige filmpjes en meningen over Justin Bieber. Dat maakt de dienst dus semi-sociaal.

Geen Facebook…

Microsoft zelf benadrukt dat So.cl een experiment is dat onderzoekt hoe sociale diensten kunnen worden ingezet bij de studie en niet mag worden gezien als aanval op Facebook. "We gaan er vanuit dat studenten producten als Facebook, Twitter en LinkedIn zullen blijven gebruiken, net als Bing, Google en ander zoekgereedschap",  meldt de nieuwe site. Het zou voor Microsoft ook onverstandig zijn om al te hoog van de toren te blazen, jaren nadat het de boot heeft gemist met Spaces, toch een dienst die al in 2004 wat functionaliteit betreft alles in zich had om Facebook tegenspel te bieden, maar blijkbaar de X-factor miste.  

…maar wel een beetje Google+

Wat dat betreft gaat So.cl meer de kant op van Google+: een stuk doelgerichter van karakter dan Facebook. De mogelijkheid om heel eenvoudig een video party te beleggen, samen naar YouTube-filmpjes kijken, wat al behoorlijk lijkt op een van de killer apps uit Google+, het videovergaderen van Hangout. Verder kunnen de studenten groepjes vormen die eenzelfde interesse delen of bezig zijn met vergelijkbaar onderzoek: dat lijkt weer op Circles, die andere functie waarmee Google+ zich – zakelijk – onderscheidt van Facebook.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hier een video waarin Microsoft uitlegt wat de bedoeling is: