Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Metrological strikt Liberty Media

Het Rotterdamse Metrological heeft een enorme vis binnengehaald waarmee het apps naar de tv brengt. Liberty neemt de software op in zijn nieuwe settopbox.

 

Liberty Global is in Nederland de eigenaar van kabelmaatschappij upc, maar heeft in diverse andere landen in totaal 18 miljoen abonnees. Beide bedrijven maakten het nieuws bekend tijdens de internationale IBC-beurs die nu gaande is in de Amsterdamse RAI.

Widget framework

Metrological noemt zijn aanbod het Widget framework. Dit verknoopt als het ware het aanbod aan betaalde content met de webgebaseerde content die tegenwoordig ook in ruime mate beschikbaar is voor het tv-scherm. Liberty gebruikt de software om er een 'eigen' apps en widgets store mee te laten draaien, vergelijkbaar met wat op smartphones is ingeburgerd. Een voordeel van het platform is, dat het werkt met de verschillende webtv-standaarden als Yahoo TV Widgets, W3C en HTML5.

Horizon

De potentievan de deal met Liberty is enorm voor de Rotterdammers: Liberty noemt het project, waarin de software van Metrological gaat draaien, project horizon. Horizon zal na verloop van tijd de standaard doos worden die alle abonnees thuis krijgen – en dat zijn er 18 miljoen wereldwijd. de Nederlandse klanten bijten het spits af: in Q1 van volgend jaar denkt upc de eerste settopboxen uit te kunnen zetten.

Springer deal

Vorige week maakten de Rotterdammers al een andere grote deal bekend: het gaat technologie van Philips-dochter Aprico combineren met content van uitgeverij Axel Springer in een product, dat oko geschikt is voor de digitale decoders die kabelaars in de regel bij klanten thuis neerzetten. De gids is een stuk intelligenter en veelzijdiger dan de rechttoe rechtaan epg: het peilt de stemming en voorkeuren van de kijker en baseert daarop kijktips.

Gepersonaliseerde reclame

Voor een gezond businessmodel misschien nog belangrijker: Metrological belooft dat het ook in staat is, beter toegesneden reclameboodschappen te selecteren. Gepersonaliseerde reclame is op internet al gebruikelijk, en internet via tv is ook niet echt nieuw meer, maar de Rotterdamse uitbreiding van de settopbox voorkomt eindeloos scrollen in mediabrij die IPTV belooft.

Duitsland, Oostblok

De grote Duitse uitgever Axel Springer is de partij die de programmagegevens levert waarmee de software van Metrological aan de slag gaat. De software van Metrological komt al in settopboxen op de markten waar Axel Springer actief is. Dat is Duitsland en de Oost-Europese landen. Het is niet uitgesloten dat met eigenaren van tv-gidsen in andere landen vergelijkbare overeenkomsten worden gesloten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.