Hoewel we op alles lijken te besparen, zijn steeds meer mensen bereid om meer te betalen voor een milieuvriendelijke auto.
Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants en TNS Infratest onder ruim duizend respondenten. Voor de geplaagde auto-industrie is het goed nieuws dat mensen meer euro's willen neerleggen als het voertuig minder CO2 uitstoot. Het percentage mensen dat meer dan tweeduizend euro extra wil neertellen, is gestegen van veertien naar twintig procent.
Elektrisch
De auto-industrie probeert op deze ontwikkeling in te spelen door meer te investeren in elektrische en hybride voertuigen. Desondanks worden West-Europese autofabrikanten niet als bijzonder milieuvriendelijk ingeschat, aldus het strategisch adviesbureau.
Toyota
Op de vraag welke automerken de respondenten inschatten als het meest milieuvriendelijk, noemde meer dan de helft van de respondenten Toyota. Prominente West-Europese merken worden zeer laag ingeschat. Minder dan een op de vijf ondervraagden noemt de merken BMW en Renault milieuvriendelijk. "De huidige Toyota Prius biedt niet meer de best in class performance. De Japanse autofabrikant weet de hybride auto echter steengoed in de markt te zetten. Westerse autofabrikanten kunnen hier nog van leren," zegt René Seyger, partner van Roland Berger in Nederland.