Mensen hebben over hun baas meestal weinig goeds te melden, maar in een recessie worden ze milder. Dat blijkt uit de leiderschapsenquête van Intermediair. Tenzij ontslag dreigt natuurlijk, dan is de baas gewoon weer de niksnut die vooral eerst aan zichzelf denkt.
Terwijl vier jaar geleden nog de helft van de medewerkers beweerde dat zijn baas geen enkel positief effect had op zijn functioneren of dat van de afdeling, was het afgelopen jaar een kleine 40 procent die mening nog toegedaan. Bovendien vinden werknemers dat hun bazen iets minder autoritair zijn geworden en ook wat betrouwbaarder. Zo werd in 2000 van slechts eenderde van de bazen gezegd dat ze voldoende coaching gaven, maar vindt nu de helft van de medewerkers dat hun baas goed coacht.
70 procent van de bazen komt volgens de medewerkers zijn afspraken na, in 2000 deed nog geen 60 procent dit. Bazen geven betere feedback (55 procent doet dat nu goed, tegen 41 procent in 2000), ze kunnen beter omgaan met kritiek (61 kan dat nu, tegen 48 procent in 2000), ze luisteren een stuk beter (72 tegen 59 procent) en delegeren gaat bazen ook steeds beter af (71 tegen 59 procent). Ook de bazen zelf vinden trouwens dat ze het aanzienlijk beter doen dan een paar jaar geleden.
Opmerkelijk is dat werknemers die niet voor hun baan hoeven te vrezen, beduidend positiever oordelen over hun baas dan medewerkers die een reorganisatie of ontslag boven het hoofd hangt. De eerste groep medewerkers honoreert het functioneren van hun leidinggevende gemiddeld met een 6,7, terwijl de tweede groep een magere 5,7 geeft. De baas is dus kennelijk niet iemand van wiens inspanningen je afhankelijk moet zijn.
Slechts 2 procent van de managers geeft zijn eigen functioneren een vijf of lager. De medewerkers geven ruim 22 procent van de bazen een dikke onvoldoende. Waar zitten de verschillen? Bijna 90 procent van de managers vindt dat ze goed luistert en de afdeling naar behoren vertegenwoordigt. De medewerkers vinden dat 30 procent in beide taken tekortschiet. Bijna 80 procent van de managers vindt dat hij goede feedback geeft, maar volgens de medewerkers slaagt slechts 55 procent daarin. Complimentjes komen ook niet altijd over. Ruim driekwart van de managers zegt geregeld complimenten uit te delen, maar medewerkers klagen erover dat er bij ruim eenderde van de managers nooit een complimentje af kan.
Lees het hele artikel: www.intermediair.nl.