1 op de 5 zakelijke professionals in Nederland leest vakliteratuur om vakkennis bij te spijkeren in de hoop zo carrière te maken. 1 op de 10 leest dergelijke zware kost om een carrièreswitch te maken.
Dat blijkt uit onderzoek van Managementboek.nl onder 527 professionals in Nederland.
Wellicht niet helemaal verrassend is dat vrouwen vooral blijken te lezen over communicatie en persoonlijke ontwikkeling, mannen lezen met name boeken over het uitoefenen van macht. Vrouwen zoeken het meer in informatie op het gebied van communicatie en persoonlijke effectiviteit. Mannen zijn hoofdzakelijk geïnteresseerd in onderwerpen zoals managen, leidinggeven, training en coaching. Van de mannen vindt 22 procent projectmanagement bijvoorbeeld een boeiend onderwerp, terwijl slechts 12 procent van de vrouwen hierover leest.
Carrière
Hoewel 3 op de 10 professionals vakliteratuur dus vooral leest met het doel om hogerop te komen of van loopbaan te wisselen, leest de meerderheid nog steeds voornamelijk om bij te blijven (81 procent) bij trends in het vakgebied. Uit het onderzoek van Managementboek.nl blijkt dat 78 procent van de ondervraagden de vergaarde kennis vervolgens ook echt in de praktijk gebruikt.
Top vijf redenen om managementboeken te lezen:
- Op de hoogte blijven van ontwikkelingen (81 procent)
- Gebruiken bij dagelijkse activiteiten (78 procent)
- Ter inspiratie (46 procent)
- Om hogerop te komen (20 procent)
- Een carrièreswitch maken (11 procent)
Lees ook:
De redactie van MT recenseert elke week een nieuw managementboek.
- De boekrecensies van MT
- Vrouwen netwerken anders
- Hij wil een laptop, zij goede afspraken
- Vrouwen en mannen kiezen anders carriere