Achter de schermen bij de gemeente Lelystad wordt de dienstverlening gedigitaliseerd. Drie producten zijn ontsloten, in totaal moeten het er 500 worden.
Aan ambities geen gebrek als het om de digitalisering van de overheid gaat. Tien jaar geleden riep het kabinet al dat de dienstverlening via internet toegankelijk moest worden gemaakt. Aan de lokale overheden de taak om de uitvoering uit te puzzelen. Na veel proefprojecten is een aantal gemeenten nu goed op streek. Lelystad is er daar één van.
Wat is beter?
Inwoners van Lelystad kunnen uittreksels uit het bevolkingsregister opvragen en betalen, de status van bouwvergunningen nagaan en bestemmingsplannen bekijken via internet. Het zijn de eerste drie gedigitaliseerde producten, onderdeel van De Burger Centraal, het gemeentelijke reorganisatieplan. Na de eerste pilot in 2005 zullen dit jaar nog tientallen producten en diensten online worden gebracht, zoals verhuizingen doorgeven, klachtmeldingen doen en taxatieverslagen aanvragen.
Waarom hightech?
Zoals bij veel ict-projecten liggen de grootste uitdagingen op organisatorisch gebied. De werkprocessen moeten soms opnieuw worden ingericht. “Het heeft meer voeten in de aarde dan gedacht,” zegt Irene Korting, programmaleider digitale dienstverlening bij de gemeente. Persoons-gegevens via internet uitwisselen vereist een strenge beveiliging en handhaving van de privacyregels. “Terwijl de gemeente de toepassingen het liefst morgen in huis wil.” Om te versnellen worden de afdelingshoofden nu zelf projectleider om de digitalisering van hun eigen diensten te begeleiden, met ondersteuning van de ict-afdeling. De technische hoogstandjes zitten vooral in de software – middleware – die specifieke data uit de oude backoffice-software ophaalt en vertaalt naar de webapplicaties. Daarnaast wordt de geavanceerde programmeertaal BPEL gebruikt om de processen vorm te geven.
Acceptatie?
Het gebruik van de digitale diensten loopt nog niet storm. “Het is net als bij de banken,” zegt Lex de Weille van automatiseerder Bull Nederland. “De acceptatie komt langzaam maar zeker op gang.” Het zal nog wel even duren tot alle 500 producten digitaal zijn. “Ga maar uit van 2010,” aldus Irene Korting.
Uitvoering: Bull Nederland (projectmanagement), Seneca Web Development (frontoffice), eMAXX (middleware).
Noord-Korea wordt het helemaal…
Aldus de gespecialiseerde offshoreconsultant Paul Tjia. Onlangs werd hij door het geisoleerde land uitgenodigd voor een studiebezoek. Hij kwam onder de indruk terug. “Het potentieel aan hoogopgeleide programmeurs en andere technici is verrassend groot,” aldus Tjia. “Terwijl de loonkosten zeer laag zijn.” Een voorbeeld van Koreaans kunnen: tijdens de reis werd software gedemonstreerd die muziek kan herkennen op basis van het neuriën van enkele fragmenten.
Intranet is aan opmars bezig
Het intranet is uitgegroeid tot het belangrijkste medium voor interne communicatie, zo blijkt uit de onlangs gepubliceerde Intranet Monitor 2006. 81,5 Procent van de organisaties geeft aan het intranet van groot belang te vinden, bij informatie-bijeenkomsten is dat 68 procent en bij het personeelsblad 62,5 procent. Overigens geeft bijna de helft van de respondenten (49 procent) aan dat de informatie op het intranet niet actueel of volledig is.
Prijzen Windows Vista bekend
Onlangs lekten de winkelprijzen voor Vista, de ’nieuwe Windows’, uit. Daarop besloot Microsoft om ze officieel bekend te maken. Afhankelijk van het pakket moeten we 199 (Home Basic) tot 399 (Ultimate) dollar neertellen, of als er sprake is van een upgrade 99 tot 259 dollar. Microsoft richt zich op een release in januari 2007.