Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kinect is geen speelgoed

De Kinect lijkt een spectaculaire aanvulling op Microsofts spelcomputer Xbox 360. Maar gebarenherkenning zorgt voor een revolutie, ook met zakelijke toepassingen.

 

 

Microsoft is in één klap weer cool. Dankzij de Kinect. Sluit de balk aan op een Xbox 360 spelcomputer en het apparaat herkent zijn gebruiker, diens gebaren en spraak. Tafel aan de kant en dansen, boksen en tennissen maar!

Primesense

In de eind vorig jaar geïntroduceerde noviteit zijn jarenlange research en knappe high-tech (van het Israëlische bedrijf PrimeSense) samengebald. Een infraroodcamera speurt de omgeving af naar beweging, daarbij geholpen door de infraroodstraling die de Kinect verspreidt. Een microfoon en uitgekiende beeld- en spraakherkenningssoftware doen het verdere werk, en vertalen elke beweging en elk geluid in data.

Kinect als interface


De Kinect is een doorslaand succes als aanvulling op de Xbox 360. Maar intussen wordt door bedrijven en wetenschap druk gezocht naar ‘serieuzere’ toepassing van de technologie. Want hoe frivool de Kinect ook lijkt: in feite is het het eerste apparaat dat de knoppenbrij tussen mens en machine uit de weg kan ruimen zonder dat het science fiction is.

Development kit


Ook volgens Microsoft zelf is het maar een kleine stap van de huiskamer naar het echte leven. Stap één: het beschikbaar stellen van de Kinect-techniek voor andere apparaten dan de Xbox. Vorige maand heeft Microsoft daarvoor een zogenoemde software development kit uitgebracht, waarmee nieuwe applicaties kunnen worden geschreven die gebruikmaken van de Kinect-bewegingssensor en de microfoon. Voorlopig is dat nog voor eigen gebruik door onderzoekers en hobbyisten, maar het kan niet lang duren of ze mogen hun vindingen ook aan derden verkopen. Microsoft zou de opvolger voor Windows 7 zelfs standaard geschikt maken voor de bediening met gebaren en spraak.

Speak

Dat opent mogelijkheden voor bedrijven als Speak uit Surhuisterveen. “De markt komt straks enorm snel in beweging, en we krijgen nu al veel aanvragen. Bbesturing via gebaren is niet nieuw, maar dankzij de Kinect komt het beschikbaar in een betaalbare, praktisch toepasbare vorm,” zegt Henk Everts. Hij heeft al geëxperimenteerd met een veelbelovende toepassing voor makelaars. Dankzij de Kinect zouden die hun aanbod in de etalage doorzoekbaar kunnen maken voor voorbijgangers. Die kunnen met gebaren door de catalogus bladeren.

Asus Wavi Xition

Inmiddels komt pc-fabrikant Asus met vergelijkbare technologie in zijn Wavi Xition, gebaseerd op dezelfde Israëlische vinding. Zo kan de afstandsbediening voor de thuisbioscoop ook de deur uit. Oko Asus komt met ontwikkelsoftware waarmee professionals aan de slag kunnen. Everts waarschuwt wel voor al te gemakzuchtige inzet van de gebarenherkenning: “je moet er wel rekening mee houden dat het voorlopig bij grote gebaren blijft; je kunt niet zo verfijnd klikken en slepen als je met de muis gewend bent. Dat vereist dat je afstand neemt van de manier waarop we nu computers bedienen, om opnieuw te bedenken hoe je gebarenherkenning goed kunt inzetten.”

Toepassingen

De afgelopen maanden is er druk gehackt en geproefdraaid. Dat leverde de volgende toepassingen op waarvoor de Kinect in een handomdraai inzetbaar lijkt:

Het huishouden

De bediening van de tv, muziekbronnen maar ook verlichting en andere huishoudelektronica lijkt gesneden koek voor de Kinect en andere gebarenherkenners. Een groot voordeel: alle taalproblemen zijn in één klap opgelost, omdat gebarentaal universeel is.

PowerPoint presentaties.

Weg met die laptop voor je neus of zelfs de slimme afstandbediening: met een stemcommando of een passend gebaar navigeert de discussieleider door zijn presentatie. Als hij echt lef heeft, laat hij zijn publiek ook participeren.

Videovergaderen

Kinect zou, ook volgens Microsoft, uitstekend kunnen samenwerken met videovergadersystemen. Denk aan een object, dat zich één kant van de virtuele vergaderkamer bevindt, maar toch door ‘de overkant’ kan worden beetgepakt en bewogen.

Training

Heel letterlijk: in Amerika is fitness-apparatuur gelanceerd die bewegingssensoren inzet om groepen tot de juiste beweging aan te zetten. Dichter bij huis, in het Belgische Bergen, ontwikkelt Fishing Cactus een serious game dat mikt op de revalidatie van mensen na een ongeval, door een herseninfarct of door de ziekte van Alzheimer problemen hebben met hun mobiliteit of met de coördinatie van bepaalde bewegingen.

Ontwerpen

Architecten en andere ontwerpers van ruimtelijke objecten zouden hun klanten kunnen laten rondlopen in hun creaties. Als de presentatieruimte goed is ingericht en van de juiste schermen voorzien, wandel je rond in een gebouw, waarin je zelfs deuren opent met het gebruikelijke gebaar.

Beveiliging

De combinatie van stemherkenning en vormherkenning maakt de Kinect tot een uitstekende beveiliger.

Retail

Het Franse After-Mouse.com heeft het al werkend: software waarmee op de winkelvloer klanten door een productencatalogus kunnen akkeren met handgebaren. Indrukwekkend zijn ook de vaardigheden van de Kinect als het gaat om het scannen van driedimensionale objecten: de exacte maten zijn zo opgenomen en opgeslagen om kleren te kopen zonder fysiek paswerk. In Engeland is me tail daar al een eind mee gevorderd.

Bekijk hieronder de demo van de Franse retail-applicatie:

Lees ook:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.