Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Interne communicatie? Opheffen!

De afdeling interne communicatie? Sluiten! Juist ­managers moeten deze rol oppakken. Omdat echt ­leiderschap niet het verzinnen van de strategie is, maar het uitdragen ervan. Verleiderschap dus.

1. Niet aansturen, maar aanspreken

Leiderschap ontstaat pas als er ook ­volgerschap is. ­Moderne leiders duwen mensen niet meer een richting op, ze raken mensen zo dat ze vanzelf die kant opgaan. Die rol (strategisch verleiderschap) mag en kan nooit op het bordje van Interne Communicatie terechtkomen.

2. Bied geen zekerheden, bied vertrouwen

Een verandering intern verkopen is al lastig, laat staan dat u als manager moet uitleggen dat de verandering gaandeweg zal veranderen. Toch is dat precies wat u moet doen, door schijnzekerheden weg te nemen en vertrouwen uit te spreken in personen, en niet in processen. Strategisch geleiderschap, met andere woorden.

3. Bepaal niet de koers, bepaal de dialoog

Het heroïsch leiderschapsbeeld, waarbij de leider als ­visionair zelf alle antwoorden heeft, is potentieel ­gevaarlijk, ontmoedigend en disfunctioneel. Leiders die zelf alle antwoorden verzinnen, krijgen volgers die niet mee willen denken. Probeer liever mensen uit te dagen, te betrekken en te verbinden. Strategisch begeleiderschap dus. U zult zien: u krijgt er meer vertrouwen en veranderbereidheid voor terug.

Zie ook: mt.nl/tn

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

TIPS

Lees ook het boek: Interne communicatie als managementinstrument