Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatie niet goed gemeten

Innovatie is een toverwoord. In de huidige tijden van economische tegenwind is het de geëigende manier om toch te blijven groeien. Maar het grote belang ten spijt, hebben veel bedrijven het innovatieproces nog niet goed in kaart.

Dit is een van de conclusies uit een enquête van advieskantoor Deloitte onder cfo’s van middelgrote en grote Nederlandse ondernemingen. Deloitte ondervroeg 39 cfo’s onder meer over innovatie. Van de respondenten zei 82 procent dat innovatie cruciaal of zelfs zeer cruciaal is voor het voortbestaan van de onderneming.

KPI's weinig gebruikt

Maar als het gaat om het vastleggen van innovatie in de organisatiedoelen en vooral het meetbaar maken van die doelen door middel van KPI’s (Key Performance Indicators), schiet het nog niet erg op. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de bedrijven geen KPI’s hanteert om de innovatieprestaties te meten.

KPI's en doelstellingen nog weinig gebruikt (The Dutch Deloitte CFO Survey Q4 2011)

Een onderzoek van McKinsey onder meer dan 1000 bedrijven kwam in 2008 al tot dezelfde conclusies. Voor 65 procent van de ondervraagde ondernemingen was innovatie een top-3 prioriteit. Maar veel van de ondernemingen die zeiden druk te zijn met innoveren maten het het innovatiesucces niet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Welke indicatoren worden gehanteerd?

Het is ook de vraag of innovatieprestaties zich makkelijk laten kwantificeren. McKinsey geeft in dezelfde publicatie een overzichtje van veel gebruikte KPI’s. De drie indicatoren die volgens de consultants het meest worden gehanteerd zijn:

  1. Omzetgroei uit nieuwe producten en diensten
  2. Klanttevredenheid over nieuwe producten en diensten
  3. Aantal nieuwe of concepten in de pijplijn

Volgens Deloitte kan juist de financiële man een rol spelen om KPI’s hoger op de bedrijfsagenda te krijgen. “De cfo kan hier een belangrijke rol in spelen door de risico’s te benoemen als innovatie niet gestructureerd wordt door middel van doelstellingen, begrotingen en KPI’s”, aldus Wassili Bertoen, directeur van Deloitte Innovation.

Lees ook: