Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

In het nieuws: Roland van Geest (CEO Big Bazar)

Na het vertrek van drie directeuren van Blokker stapt ook de CEO van Blokker-koopjesdochter Big Bazar per 1 september op. Het vertrek van Roland van Geest valt samen met een gestrande poging tot het verkopen van Big Bazar door Blokker Holding. Een profiel van de vertrekkend directeur.

In het nieuws: Roland van Geest (CEO Big Bazar)
Je leest nu: In het nieuws: Roland van Geest (CEO Big Bazar)

Van Geest (1969) treedt op 1 januari 2014 toe tot de Blokker Holding. Hij verruilt zijn positie als directeur van de Free Record Shop voor de CEO-functie bij Big Bazar. De muziekwinkelketen is noodlijdend op het moment van zijn vertrek. Van Geest zegt hierover tegen het Financieele Dagblad dat zijn ‘primaire taak’ is afgerond en dat hij een nieuwe weg wil bewandelen.

Snoep en frisdrank

Al in 1996 is Van Geest area manager bij de Free Record Shop. Tussen 2003 en 2005 is hij commercieel manager bij de ‘grootste entertainmentretailer van Nederland’, zoals hij de Free Record Shop zelf omschrijft op zijn LinkedInprofiel. In 2005 verruilt de Scheveninger platen voor tijdschriften als hij overstapt naar AKO. Hier is hij verantwoordelijk voor de verbreding van het assortiment. Snoep en frisdrank vullen vanaf zijn aantreden de schappen met boeken en tijdschriften aan.

Van Geest studeert Internationaal Management aan de Haagse Hogeschool. Hij is fervent fan van Feyenoord. In 2008 treedt hij toe tot het managementteam van Audax en neemt hij de uitgeverijtak onder zijn hoede, waar hij flink in de kosten snijdt. In 2013 keert hij voor 11 maanden terug in de top van Free Record Shop.

Winkelen

De CEO is een operationele bestuurder. Hij houdt zich bezig met strategie en operatie, maar is ook veel op de winkelvloer om te kijken hoe alles eruit ziet. ‘Ook thuis kan ik me erg bemoeien met alles wat met de styling van ons huis te maken heeft. En dat klinkt misschien gek, maar ik vind het heerlijk om te winkelen,’ zegt Van Geest in een interview met Adformatie.

Na zijn aantreden bij Big Bazar in 2014 verandert de directeur het assortiment, het logo en de winkelindeling van de budgetformule. Inspiratie haalt hij uit Engeland: de ‘Premier League van discount’. Ook kiest hij voor grotere winkels en sluit hij kleinere vestigingen.

In tegenstelling tot het kwakkelende Blokker groeit Big Bazar de laatste jaren. In 2017 zegt Van Geest tegen de Telegraaf het winkelaantal van 140 in Nederland en Vlaanderen te willen verdubbelen. Toch zet de Holding Big Bazar in 2017 in de verkoop.

Het is nu de vraag of na het vertrek van meerdere belangrijke personen de rust bij Blokker terugkeert. In het FD zegt een woordvoerder: ‘We hebben flink gesleuteld aan het bedrijf. Het strategische veranderingsmanagement is achter de rug. Er ligt nu een fundament. Daarmee kunnen we nu verder.’