Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Mark Schneider (CEO Nestlé koopt Starbucks-rechten)

Nespresso-eigenaar Nestlé betaalt koffiehuisketen Starbucks een bedrag van 7,15 miljard dollar voor het recht om wereldwijd koffie en gerelateerde producten van de Amerikanen buiten de filialen van de populaire koffieketen te verkopen. Nestlé-CEO Mark Schneider is al langer bezig met aan- en verkopen om de cijfers op te krikken.

Nestle Mark Schneider
Foto: Getty Images

In februari van dit jaar schreef Bloomberg al dat Schneider bezig was met ‘actief portfoliomanagement’ in reactie op de stagnerende groei van Nestlé, dat behalve koffiemerken Nescafé en Nespresso ook KitKat, Maggi en Vittel bezit. In zijn eerste jaar als CEO bij Nestlé kocht Schneider de Canadese voedingssupplementenmaker Atrium Innovations en Blue Bottle Coffe gekocht in een poging een groeiversnelling te stimuleren en te blijven meespelen tegen groeiende concurrentie. Het lek is nog niet boven, maar ‘sommige dingen hebben een aanlooptijd’, zei Schneider eenvoudig tijdens een persconferentie.

De Duitse Ulf Mark Schneider, zoals hij voluit heet, werd in 1965 geboren in Neuwied en verkreeg in 2003 de Amerikaanse nationaliteit. In 2013 werd hij door het Duitse Manager Magazin uitgeroepen tot manager van het jaar. Het blad noemt de 51-jarige Duitser zelfs de beste bestuurder van zijn generatie. In een begeleidend portret beschrijven kennissen hem als een wonderkind: als 15-jarige mag hij een klas overslaan op het gymnasium, vervolgens studeert hij economie aan de Zwitserse Universiteit van Sankt Gallen en behaalt een MBA aan Harvard Business School.

Bedrijven rijgen

Zijn eerste werkgever is het Duisburgse familiebedrijf Haniel, een breed georiënteerde investeringsmaatschappij. Hij begint als directieassistent in 1989 en eindigt twaalf jaar later als CFO. Hij leert er overnames doen, en hoe je van vele kleine bedrijven een grote onderneming maakt, schrijft FD. Dat doet hij later zelf bij health care bedrijf Fresenius, waar hij van 2001 tot 2016 naam maakt als CFO en CEO. In zijn jaren aan het roer van het Duitse gezondheidsbedrijf Fresenius deed Schneider een reeks deals die het nettoresultaat vertwaalfvoudigden, schrijft Fortune.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sinds januari vorig jaar is Mark Schneider CEO bij Nestlé, de eerste leider van buitenaf in bijna een eeuw. De verwachting is dat hij zijn naam ook daar waar zal maken, en daar werkt hij hard aan. ‘We kijken vooral naar kleine tot middelgrote deals, maar we willen niets uitsluiten’, zei Schneider in februari tegen Bloomberg.

Dat blijkt met deze deal met Starbucks, aan wie Nestlé 7,15 miljard dollar betaalde om wereldwijd verpakte koffie en gerelateerde producten van de Amerikanen buiten de filialen van de populaire koffieketen te mogen verkopen (de zogeheten ready-to-drinkkoffie, -thee en -sappen van Starbucks vallen niet onder de overeenkomst). ‘Met Starbucks, Nescafé en Nespresso brengen we drie iconische merken bij elkaar’, zegt Mark Schneider in een persverklaring. Het is Schneiders grootste deal daar dusver. ‘Een mooie dag voor koffieliefhebbers wereldwijd.’