Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In de ban van de ezel

Terwijl alle aandacht gericht is op KaZaA, is een veel gevaarlijker variant van het peer-to-peer-programma sterk in opkomst: eMule. Het werkt vlekkeloos, miljoenen gebruiken het al en het is de nachtmerrie van iedere filmbaas. “Dit is bedreigender dan KaZaA.”

Een mule is een muilezel; een traag dier maar wel sterk en in staat om een zware last op zijn rug te dragen. Aan die eigenschappen dankt het downloadprogramma eMule waarschijnlijk zijn naam. Want eMule mag dan niet snel zijn, het doet wat het moet doen: software, film- en muziekbestanden uitwisselen, ook als die bestanden 1 gigabyte groot zijn. De schaal waarop dat inmiddels gebeurt, is indrukwekkend. Nu al zijn er vier tot vijf miljoen gebruikers van eMule. Het aanbod van content op het netwerk van aangesloten gebruikers zou iedere auteursrechthebbende rillingen moeten bezorgen. (Mule betekent overigens meer overdrachtelijk ook dwarsligger of stijfkop). Ondanks de grove schendingen van auteursrechten is het opmerkelijk stil rondom eMule. Het programma heeft nauwelijks naamsbekendheid. Hoe dat komt? Ten eerste eist grote broer KaZaA alle aandacht op. Het meest gedownloade programma in de geschiedenis van internet (alleen op www.download.com al 316 miljoen keer) is na Napster het belangrijkste doelwit geworden van de muziek- en filmindustrie. Het juridisch gevecht tegen KaZaA in de VS is nog in volle gang. Andere reden is dat eMule pas sinds vorig jaar in de huidige vorm bestaat.

Brokje

Wie eMule een paar maanden gebruikt, raakt er al snel van overtuigd dat het programma in potentie schadelijker is dan KaZaA. Dat komt omdat het karakter van eMule op een belangrijk punt verschilt van zijn beruchte voorganger. Waarin schuilt nu de kracht van eMule? Abstract gezegd is het netwerk van eMule nog verder gedistribueerd dan KaZaA. Een voorbeeld. Als je Lord of the Rings deel 1 downloadt met KaZaA, kan je dat enorme bestand van wel 1,5 gigabyte pas delen met andere KaZaA-gebruikers als je de film helemaal compleet op je harde schijf hebt staan. En dat duurt, gezien de maat van het bestand, behoorlijk lang, minimaal enkele uren. Emule werkt anders. Op het moment dat je een klein brokje van de film hebt binnengehaald, is dat brokje onmiddellijk beschikbaar voor anderen op het netwerk. Dit heeft tot gevolg dat er voor LOTR deel 1 bij eMule vaak vele honderden bronnen zijn. Al die bronnen bieden een deel van het bestand aan dat eMule op je computer samenvoegt tot een complete speelfilm. Omdat KaZaA zoals gezegd pas kan delen als
de hele film gedownload is, zijn er veel minder bronnen beschikbaar en is de kans op een succesvolle download navenant kleiner. Als de KaZaA-gebruiker zijn computer uitzet, betekent dat vaak het einde van de downloadsessie. Tussen KaZaA-gebruikers bestaat met andere woorden een grotere afhankelijkheid. Conclusie: eMule is in tegenstelling tot KaZaA zeer geschikt voor het downloaden van grote bestanden. En precies hierop zouden ze bij Disney, MGM en Warner nog eens een middagje moeten studeren. Het gevaar van eMule zit niet alleen in het netwerk. Het aanbod van bestanden op eMule is van hoge kwaliteit. Virussen, nepbestanden en andere ellende zijn praktisch afwezig. Tot vreugde van de muziekliefhebber. Voor wie bijvoorbeeld van de Rolling Stones houdt, zijn twee bestanden beschikbaar die uitgepakt het hele oeuvre bevatten. Vaak zit er zelfs een plaatje van de voor en achterkant van de cd-cover bij. Wie gaat er dan nog naar de winkel? En dan de films. Kijk maar eens op www.emule.nl. Films die in Nederland nog helemaal niet in première zijn gegaan, staan al op die site. Je hoeft alleen maar op de link te klikken en eMule start automatisch het downloaden. Aardige bijkomstigheid is dat de link is getest zodat je een gegarandeerd goed bestand binnenkrijgt. Ook dat is een groot verschil met KaZaA, dat dankzij de muziekindustrie vervuild is geraakt met zeeën aan nepbestanden.

Sambal-Olek

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Professor Bernt Hugenholtz, hoogleraar auteursrecht aan de Universiteit van Amsterdam, kent de reputatie van eMule. “De schaal van het uitwisselen is nog groter, nog bedreigender dan bij KaZaA,” zegt hij. Dat KaZaA desondanks alle aandacht krijgt, komt volgens Hugenholz omdat daarover nog procedures lopen. Hij verwacht dat de muziek- en filmindustrie de uitkomst van dat proces afwacht voordat anderen een dagvaarding ontvangen. “Maar juridisch gezien gaat het bij eMule om precies dezelfde vraag als bij KaZaA. Is de leverancier van de software aansprakelijk voor inbreuk op auteursrechten?” Tot dusver is de leverancier niet aansprakelijk. De procedure die auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra hier in Nederland aanspande tegen KaZaA, gaf geen antwoord op die vraag.Wie zitten er achter eMule? Vooral Duitsers, blijkt uit een rondje surfen. Dan kom je uit op de officiële site van de ontwikkelaars van eMule, www.emule-project.net. Mensen met namen als Sambal-Olek, Genix en Eselohr zijn verantwoordelijk voor het zogeheten open source-project. Dit wil zeggen dat de broncode van eMule voor iedereen toegankelijk is en dat iedereen het programma dus kan verbeteren, net als bijvoorbeeld Linux, het alternatief voor Windows. Open source betekent in dit geval ook dat eMule geen enkele commerciële doelstelling heeft. Spyware en reclame zul je er (in tegenstelling tot KaZaA) niet op terugvinden. De Duitse programmeur Hendrik Breitkreuz is vanuit het hoofdkwartier in Berlijn bereid per e-mail antwoord te geven op enkele prangende vragen.

Hoeveel gebruikers heeft eMule nu precies?
Breitkreuz: “Er zijn dagelijks tussen de 1,4 en 1,9 miljoen mensen ingelogd op het netwerk. Hoeveel gebruikers er in totaal zijn, is moeilijk te zeggen. Drie of vier keer meer, maar dat is slechts een gok.”


Waarom zijn totnogtoe alleen KaZaA-gebruikers aangepakt?
“De meeste gebruikers zitten in Europa, niet in Amerika. Daarom heeft de RIAA (Recording Industry Association of America, red.) hen nog niet aangepakt, denk ik. Maar ik denk niet dat de MPAA (Motion Picture Association, red.) en andere organisaties eMule negeren.”


Verwachten jullie problemen met de RIAA en de MPAA?
“Ik heb nog niets van ze gehoord. Naar mijn beste weten is wat we doen volledig legaal. We bieden zelf geen content en kunnen niet controleren welke bestanden onze gebruikers uitwisselen. Bovendien zou het niet eens zin hebben om ons aan te klagen, want eMule is open source. Anderen zouden ons werk voortzetten en verder verspreiden.”


In Nederland is Stichting Brein verantwoordelijk voor de bescherming van de rechten van de entertainment industrie. Een ernstig klinkende Tim Kuik, directeur van de stichting, zegt eMule goed in de gaten te houden. En dan vooral de website www.emule.nl. Daarop vindt de filmliefhebber onder meer vele honderden linkjes naar allerlei te downloaden Hollywood-producten. “Ze gaan uit de lucht. Ik twijfel er niet aan dat dat gaat gebeuren,” dreigt Kuik. Marcel van Es, de eigenaar van de site die naar eigen zeggen 20.000 bezoekers per dag telt, lijkt niet onder de indruk. “Ik ben alleen een linkje. Waarom zou dat niet mogen?” Van Es is niet alleen laconiek, hij is ook enthousiast als hij vertelt over de ontstaansgeschiedenis van zijn site. “Mensen zeiden tegen me: als er een nieuwe film is, dan weet Marcel hem te vinden.” En precies hierom voorspellen velen een verloren strijd tegen downloaden: er zijn ontzettend veel Marcels.