Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Ik trek en sleur om ze in beweging te krijgen’

Alice Stäbler, vice president cabin crew management bij KLM. Geeft indirect leiding aan achtduizend cabinepersoneelsleden en direct aan de grondorganisatie.

Vakbond “Ik ben vier jaar voorzitter van de Vakbond voor Cabinepersoneel geweest. Traditioneel ziet men de vakbond en het bedrijfsleven als gescheiden werelden, maar dat is niet zo. Als voorzitter van de vakbond moet je ook oog hebben voor de belangen van het bedrijf. Als je vergeet dat de concurrentiepositie van het bedrijf bepaalt wat je als vakbondsbestuurder voor elkaar kunt krijgen, dan ben je een hele slechte bestuurder. Als ik als manager vergeet dat personeel het ook leuk moet blijven vinden, dan ben ik een slechte manager. Mijn zorgen nu zijn dus vergelijkbaar met mijn zorgen destijds als vakbondsleider. Het is wel zo dat de kosten voor mij nu een groter probleem zijn dan voorheen. Dat is ook logisch want ik heb er meer inzage in.”


Vliegen “Ik heb nog steeds een cabinecontract en ik maak af en toe nog vluchten. Dat doe ik omdat de vliegende wereld niet met de grondwereld te vergelijken valt. Wil je een goede manager zijn, dan moet je weten waar je het over hebt. Mijn laatste vlucht was naar Douala in Kameroen afgelopen zomer. Binnenkort vlieg ik naar Singapore. Ik zoek bewust het type vlucht uit waar meldingen over binnenkomen of waar ik wat meer gegevens over wil. Ik werk gewoon mee en zie hoe het werkt in de praktijk. Van die vluchten kom ik altijd weer gelouterd terug. Het is ontzettend leuk om te zien voor wie je het allemaal doet.”


Ambitie “De vliegende wereld is veranderd de afgelopen jaren. Vroeger was het een beetje de Peter Stuyvesant-wereld: alleen de wereld over reizen, overal dagen vrij hebben, mooie hotels. Nu vlieg je ergens naartoe en je vliegt snel weer naar huis. Mijn grote ambitie is om het cabinepersoneel zo gemotiveerd mogelijk te houden. Ik kan ze natuurlijk niet alleen motiveren, dat moeten ze zelf ook doen. Maar ik kan wel steeds opnieuw de dialoog opzoeken. Overtuigen dat ondanks al die veranderingen – en die zijn zeker na 9/11 gigantisch – het werk nog altijd erg leuk is.”


Reorganisatie “We gaan het cabinepersoneel nu op een andere manier aansturen. De unitcoaches zijn de spil van de organisaties. Die worden door het cabinepersoneel aangesproken op alles wat je maar kunt bedenken, en dat kun je niet van één iemand vragen. Niemand heeft al die kennis in huis. Voor de specifieke vragen zetten we kenniscentra op. De unitcoach moet zijn personeel kennen, aan relatiebeheer doen en daar de tijd voor krijgen.”


Uitdaging “Ik heb een hekel aan het woord uitdaging. Ik vind dat het te pas en te onpas wordt gebruikt. Bij de reorganisatie zijn 150 mensen betrokken. Dat zijn 150 families waarover je beslist. Dat kun je geen uitdaging noemen. Het is wel spannend want de winkel is gewoon open. Iedere dag moeten we gewoon werken en het cabinepersoneel heeft alle vragen en problemen van alle dag. Het is een mooie, maar zware klus. Het woord uitdaging doet geen recht aan die klus. Het is roeien met de riemen die we hebben. Ik verlang wel naar een tijd waarin budget niet continu centraal staat zodat we even adem kunnen halen.”


Energie “Ik trek en sleur aan mensen om ze in beweging te krijgen. Ik wil dat ze ‘s nachts wakker liggen en denken: hoe gaan we dat nou doen? Dat kost veel energie, maar als het balletje eenmaal gaat rollen en mensen worden enthousiast, krijg ik er veel voor terug. Ik zoek de dialoog en ik heb stevige tegenargumenten nodig, want daaruit ontstaat uiteindelijk de beste organisatie. Niets is zo erg als platgeslagen medewerkers die alleen maar hun werk doen.”


Statuut “Ik lees veel managementboeken. Stephen Covey vind ik geweldig. Door het lezen van zijn boeken heb ik me gerealiseerd dat ik eerst bij mezelf moet beginnen voordat ik naar mijn medewerkers kan kijken. Door goed te definiëren wat mijn minder sterke punten zijn, heb ik helder voor ogen wat ik moet zoeken binnen het team van mensen om mij heen. En dat team moet sterk zijn. Want hoe sterker het team is, hoe beter ik kan functioneren.”

Alice Stäbler (45)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

> Studeerde politieke wetenschappen en pedagogie.
> Begon twintig jaar geleden als stewardess bij de KLM.
> Werd na een jaar KLM gekozen in de Ondernemingsraad.
> Van 1999 tot en met 2003 voorzitter van de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel.
> Sinds 2004 vice president cabin crew management.
> Getrouwd.

Houdt van koken, fitness en reizen naar Azië.