Op zijn twintigste was Martijn Machielse restaurantmanager van het Sheraton Hotel in Londen. Vorig jaar werd hij door de eigenaren van het Amsterdamse The Mansion terug naar Nederland gehaald om er general manager te worden. “The Mansion is geen horeca, het is lifestyle.”
“In Londen ontmoette ik Andy Martin, samen met Johnny de Mol de eigenaar van The Mansion. Om het concept van The Mansion uit te denken hebben die twee alle grote wereldsteden bezocht. Welke horecaconcepten bestaan er en wie heeft daar de leiding? Ze zochten iemand zoals ik: een general manager die standards neer kon zetten die in Nederland niet gebruikelijk zijn. Iemand die de klassieke etiquette en standards in een restaurant neer kon zetten zonder stijf te worden. Die personeel kon trainen, de pr kon aansturen. Een nieuw concept dus eigenlijk, want The Mansion is geen horeca. Het is lifestyle. “Toen ik hier vorig jaar begon, moest ik zestig man personeel aannemen. Ik zoek mijn personeel uit, net zo als ik mijn gasten aan de deur selecteer: op uitstraling. Ik heb er weken over gedaan en heb het opgepakt als een film waarvan ik de castingdirector was. Voor ieder deel van het bedrijf had ik rollen weg te geven. Ik heb vooral gecast op typetjes en op karakter. Wanneer ik tien outgoing mensen had gevonden, zorgde ik ervoor dat ik ook tien wat ingetogenere mensen aannam. Het moest een mengelmoes worden van mensen die met elkaar konden gaan werken. Het belangrijkste is dat zij het onderling met elkaar konden gaan vinden.
“Voor mij is de avond geslaagd als de tent vol zit en het personeel fluitend en zingend rondloopt. That’s everything. Als het personeel het niet naar de zin heeft dan ben ik niet tevreden, al is het nog zo druk. De mensen die hier werken zijn stuk voor stuk ontzettend belangrijk. Daarom zorg ik goed voor ze, en wil ik ze voortdurend motiveren. “Mijn karakter en uitstraling, dat is mijn sterke kant. Met mijn ogen, mijn lichaamstaal en mijn eigen enthousiasme laat ik mensen in zichzelf geloven. Als iemand naar me toekomt met een idee voor een nieuw product, zal ik dat nooit naast me neerleggen. Ik probeer ieder persoon zich hier belangrijk te laten voelen. Ik geloof heilig dat mijn personeel daarom zo gemotiveerd is. We hebben een style award gelanceerd voor medewerkers, die verwijst naar lifestyle. De eerste die hem gewonnen heeft, was de kitchen porter, de afwasser. Want zonder hem kan ik de deur wel sluiten. En dat gevoel moet iedereen hier hebben. Dat kost heel veel energie, maar het is wel de basis voor het succes. “Ik denk dat mijn personeel mij redelijk geobsedeerd vindt. Ik ben heel erg strikt. Regel is regel and that’s it. En ik ben altijd enthousiast en dat is soms moeilijk voor de mensen met wie ik werk. Ik ben als een wervelwind met dingen bezig, ieder laatste evenement moet overtroffen worde door het volgende. Dat enthousiasme verwacht ik ook van het personeel. De business staat nooit stil. Het is makkelijk om als bedrijf in routine te vervallen. Maar routine is hier absoluut not done. “Elke dag moet ‘het gevoel’ er zijn. Als je dat niet hebt, dan kun je hier niet werken. Omdat dat zo belangrijk voor me is, ben ik enorm teleurgesteld als het gevoel voor The Mansion er niet meer is bij een personeelslid. En dat zie ik meteen. Daar praten we dan over. ‘Wat zit je dwars, ben ik een lul geweest?’ Als het aan mij ligt, wil ik dat weten. Dat is de enige manier om het op te lossen. Want als ik iets goed heb geleerd in Londen, is het respect hebben voor personeel. Ik heb gewerkt met mensen uit allerlei landen, wat dat betreft is Londen de hoofdstad van de wereld. Als je daar als manager aan de slag gaat, kun je je denkwijze helemaal omgooien. The Mansion is ook een smeltkroes van culturen en die hebben allemaal andere waarden en normen. Wat voor de een heel brutaal overkomt, is voor de ander juist een compliment. Dit maakt dat je nog meer dan anders ieder individu anders moet benaderen. Je kunt niet denken ‘zo ben ik en daar doen ze het maar mee.’ Dat is een bekrompen gedachte. “Mijn motivatie? Ik krijg energie door onophoudelijke inspiratie. Door het leven. Door alles voortdurend te observeren, wherever I go. Mijn gedachten staan nooit stil. Ik ben altijd met The Mansion bezig. ‘Hoe kan ik ideeën die ik op doe ook bij The Mansion uitvoeren?’ En ik ben nooit tevreden. Nooit.”
CV Martijn Machielse
1975 > geboren in Libanon, opgegroeid in Brabant
1988 > mavo in Breda
1996 > restaurantmanager Sheraton Hotel, Londen
1998 > diverse managementfuncties in Londense horeca, o.a. voor Alan Yau, Hakkasan, Taman gang
2004 > general manager en partner The Mansion, Amsterdam