Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hype of hoop

Lost Boys fuseerde niet met Meta Design, zoals de kranten op grond van een persbericht keurig noteerden, maar nam het Duitse bedrijf over.

Circa 25 procent van de Amsterdamse aandelen verhuist naar Berlijn. Een week eerder kocht Lost Boys in Parijs Production Lab. Daarmee nestelt de online adviseur en webbouwer zich in twee landen waar het als internetbedrijf moeilijk toeven is. Lost Boys probeert het nu met overnames, nadat uitbreiden op eigen kracht in Spanje (Barcelona) goeddeels mislukte. Het zat de vlotte boys en girls van de rode fietsen even tegen. De Amerikanen zeggen nu manhaftig: de sterken blijven over.
Opmerkelijk was vooral de uitspraak van Michiel Mol dat zijn vader, de schatrijke Volmac-oprichter Jan Mol, geen financiële rol van betekenis speelde bij Lost Boys. Dat terwijl iedereen, inclusief ondergetekende, vermoedde dat de dure grachtenpanden en de buitensporige Formule-I sponsoring van het ruime zakgeld van papa Mol zijn betaald. Dus niet, zegt Michiel. En grote verliezen maakt Lost Boys nu niet meer, want in Nederland is dienstverlening winstgevend. Waar kwam het geld dan vandaan?
Flauw om te zeggen dat klanten te veel hebben betaald voor de adviezen van Lost Boys. Een kennis van me bij een grote uitgever die met Lost Boys werkte, merkte dat eens op. Maar hij had waarschijnlijk niet gelezen wat er op de site staat bij Lost Boys: 'We zijn niet bang om de verkeerde vragen te stellen.'
Dat de adviseur meer leert dan de opdrachtgever is geen uitzondering in de uurtje-factuurtje markten. Het is knap als je het leergeld laat betalen door opdrachtgevers, en uiteindelijk toch je pretentie kunt waarmaken dat je een van de meest professionele internetbureaus bent.
Lost Boys hanteert ook nog een dosis WOL-taal in haar bondige presentatie. Letterlijk vertaald, inclusief leestekens: 'Lost Boys gelooft dat vandaag, in de nieuwe economie, alles mogelijk is als je je verbeelding gebruikt.'

Passend bluffen, een dosis onzin, een beetje Machiavellistisch gedrag, en vooral doelgericht je weg volgen: het hoort erbij als je groot en sterk wilt worden. Dat weet ook Roel Pieper die na een serie probleemgevallen als Philips, Lernout & Hauspie, Twinning, Bitmagic en twee van de acht mislukte investeringen bij Insight met Lost Boys wel een succesje kan gebruiken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.