Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

HP tablet verkoopt niet

Bij tablets denkt het publiek voornamelijk aan een iPad. Dat bevestigen ook de dramatische verkopen van HP's TouchPad. Volgens Amerikaanse media is het apparaat zelfs met grote korting nauwelijks te slijten.

In de VS kostte de TouchPad aanvankelijk 499,99 dollar, maar vanaf juli geeft HP 50 dollar cash terug aan klanten. Retailers hebben de gloednieuwe tablet vrijwel onmiddellijk met 100 dollar afgeprijsd, eerst actiematig, maar inmiddels lijkt die korting permanent.

Verkoopdrama

HP komt vandaag met kwartaalcijfers waaruit de verkoopaantallen voor zijn iPad-killer moeten blijken, maar AllThingsDigital heeft al gehoord dat die dramatisch beloven te worden. Best Buy, zeg maar de Media Markt van de States, had 270.000 TouchPads op voorraad en is daar nog geen tien procent van kwijtgeraakt: 25.000 stuks. Dat baseert de rubriek van Wall Street Journal op twee bronnen, waarvan één de schatting zelfs aan de hoge kant noemt.

iPad = tablet = iPad

HP zelf zal, als het al verkoopvolumes noemt voor zijn TouchPad, vooral de aantallen bekendmaken die al in het distributiekanaal zijn geleverd. Maar volgens analisten blijven Wal-Mart en andere grote winkelketens ook op grote stapels platte HP's zitten. Als op andere plekken inderdaad net zoveel HP tablets in het magazijn blijven liggen, zal utieindelijk toch worden bevestigd wat uit zoveel onderzoeken blijkt: bij een tablet denkt de consument vooral aan de iPad.

Geen concurrent in zicht

Tot nu toe is de iPad daardoor dominant, waarbij Samsung, HP en de rest een klein deel van de markt onderling mogen verdelen. Intussen hebben alle concurrenten van belang, van Lenovo tot Acer en van RIM tot Sony, tablets op de markt. Maar zelfs het jongste rapport dat de analisten van Forrester blijft somber over de kans die iPad-killers maken in Europa. "Geen concurrent in zicht," aldus Forrester-analist Sarah Rotman Epps. Apple's marktaandeel van ruwweg 70 procent blijft voorlopig onbedreigd.

Amazon maakt een kans

In Europa, stelt Forrester, zorgt een toevloed van goedkope tablets voor een druk op de prijzen. Maar de consument blijkt gevoeliger voor kwaliteit en een goede gebruikservaring, en heeft daar best meer dan 500 euro voor over. Wat de analisten betreft, maakt Sony met zijn S1 een goede kans, mede dankzij de goede toegang tot consumenten. Maar het wachten is vooral op een partij, die met een echt innovatief en onderscheidend product komt. En daarvoor verwijst Forrester, net als veel anderen, naar Amazon.

lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.