Ondernemers beroepen zich vaak vol trots op hun ‘buikgevoel’. Vaak is dat ook genoeg, maar wie zich op andere markten wil begeven dan de Nederlandse, heeft echt meer kennis van zaken nodig. Steeds vaker maken ondernemers gebruik van speciale agenten per land of regio, ook om cultuurverschillen te overbruggen.
Voordat u aan agenten toe bent, is het wellicht verstandig eerst de buitenlandse markt goed te onderzoeken. Zo’n onderzoek is tijdrovend, prijzig en vraagt om specialistische kennis. Kortom: zelf kunt u dat niet. U kunt hier een bureau voor inschakelen dat gespecialiseerd is in marktonderzoek, u kunt samenwerken met een universiteit (waarbij u vaak een innovatievoucher kunt inzetten) en u kunt terecht bij NL EVD Internationaal voor allerlei informatie.
NL EVD Internationaal biedt onder andere een aantal databases aan. U vindt ze op marktvergelijkingen. Naast een eigen database met marktvergelijkingen heeft de organisatie een aantal internationale databases in licentie genomen, inclusief de Business Monitor International (BMI) en de Economist Intelligence Unit (EIU). Gebruik van deze laatste twee databanken kost u normaal gesproken veel geld, via NL EVD Internationaal kunt u gratis toegang verkrijgen. Toegang tot BMI en EIU moet u apart aanvragen, omdat u hiervoor aan aantal specifieke voorwaarden moet voldoen. Zo moet, ondermeer, uw onderneming in Nederland gevestigd zijn. Voor alle databases dient u zich in te schrijven bij de EVD (eenmalig en binnen drie minuten geregeld).
U kunt de databases gebruiken om uw kansen in een bepaald land goed in te schatten , een winstverwachting mee op te stellen of bijvoorbeeld bepalen of een land politiek economisch gezien wel stabiel genoeg is om er in te investeren. De verschillende databases die u kunt raadplegen zijn:
BMI: deze internationale database levert ieder kwartaal nieuwe SWOT-analyses voor 24 verschillende sectoren. Op www.businessmonitor.com kunt u alvast zien welke sectoren dit zijn;
Internationale vergelijkingen: verzamelt statististische vergelijkingen en internationele publicaties;
EIU: de databank van het gerenommeerde tijdschrift The Economist maakt de wereldeconomie inzichtelijk. Behalve cijfers vindt u er vooral talrijke economische analyses, toegepast op meer dan 200 landen.
Germany Trade & Invest: de Duitse EVD. Als uw Duits goed is, kunt u hier de nodige informatie halen over buitenlandse markten. Geen aanrader gezien de overige opties, maar de net iets andere invalshoek kan het de moeite waard maken er tijdens uw onderzoek eens een blik op te werpen.
International Trade Centre (ITC) databanken: de databanken van het ITC zijn de moeite waard om eens een middag mee bezig te zijn. Met name de Trade Map stelt u in staat om de landen met een hoge slagingskans te selecteren voor uw product of dienst. Er zijn drie ITC databanken:
- Trade Map: geeft data over handelsstromen in goederen en diensten. Zo kunt u bijvoorbeeld in een handomdraai zien hoeveel procent van de in naar Duitsland verkochte geïmporteerde melk uit Nederland komt of andersom;
- Investment Map: data over buitenlandse investeringen op sectoraal niveau;
-
Market Access Map: alle informatie over maatregelen die in landen worden genomen om de handel te bevorderen, te stroomlijnen en aan banden te leggen.
De ene database is een stuk moeilijker in gebruik dan de andere. En als u nu eenmaal het juiste rapport heeft samengesteld, is het zaak om de gegevens juist te interpreteren. NL EVD Internationaal biedt daarom databanktrainingen aan voor kleine ondernemers. Precieze data voor 2010 zijn nog niet bekend. Houdt hiervoor www.agentschapnl.nl/evdinternationaal in de gaten.U kunt zich wel alvast aanmelden voor deze training. U krijgt dan een uitnodiging zodra de data van deze trainingen zijn vastgesteld.