Mensen doen het liefst zaken met vrienden. Wie zaken wil doen, moet dus zorgen dat hij de juiste en de juiste hoeveelheid vrienden heeft. Salesgoeroe Jeffrey Gitomer vertelt hoe het werkt…
Het slechte nieuws: ‘Het zwarte boekje voor netwerkers' bevat geen nieuws. Het goede nieuws: en tóch is het verstandig om een paar uurtjes aan het nieuwste boekje van salesgoeroe Jeffrey Gitomer te besteden.
Gitomer, die in Nederland al een zekere reputatie heeft dankzij ‘Het rode boekje voor verkopers', is er namelijk een meester in zijn grote gelijk op uiterst toegankelijke, zelfs uitnodigende wijze neer te zetten. Sterker: als iemand de kreet dat herhaling de kracht van reclame is nog stevig in de praktijk brengt, is het Gitomer wel. Het voordeel van zijn aanpak: de boodschap blijft altijd hangen.
Over hoe je met mensen in contact komt, vertelt Gitomer geen geheimen. De filosofie die hij hanteert bij het netwerken is echter wel compromisloos. De allerbelangrijkste les: eerst geven! Zonder iets terug te verwachten. Dat komt vanzelf.
Het klinkt zo eenvoudig en logisch, maar een ruime meerderheid van de potentiële netwerkers is toch vooral in eerste instantie bezig met de vraag 'what's in it for me?'. En dat stralen ze uit naar de mensen die ze benaderen en dat signaal leidt in principe juist niet tot een relatie die decennia mee gaat. Niet doen, zegt Gitomer. Geef! Je weet niet wat je terug krijgt, je weet niet wanneer, je weet zelfs niet van wie, maar óóit komt de beloning. (Nee, Gitomer is geen dominee. Wel Amerikaan…)
Natuurlijk staat 'Het zware boekje voor netwerkers' vol met praktische tips voor netwerkers, van 'neem een munt als visitekaartje' tot 'vraag niet om een referentie'. We gaan de betere natuurlijk niet verraden, want dan komen we aan 's mans handel. En dat is geen geven, maar nemen. Doen we dus niet. Kopen dat boekje!
Het zwartje boekje voor netwerkers, Jeffrey Gitomer, € 24,95