Dat blijkt uit de kwartaalmonitor industrie van het Centraal Bureau voor de Statistiek die woensdag werd gepubliceerd.
https://datawrapper.dwcdn.net/2R8MJ/1/
De omzet van de industrie daalt al meer dan een jaar. De oorzaak zijn de sterk dalende afzetprijzen voor de meeste industriële producten; een prijsdaling die overigens deels terug te voeren is op de lage olieprijs. Grosso mode gaat het eigenlijk best aardig met de Nederlandse maakbedrijven. De productie neemt al vier kwartalen toe.
Ondernemers in de industrie denken in meerderheid overigens wel dat de prijzen in het 4e kwartaal zullen gaan stijgen, waardoor er kans is dat er een einde komt aan de al meer dan een jaar durende omzetdaling. Maar ook hier speelt de olieprijs weer een rol.
Transportsector groeit hard
De voornaamste productiestijging vond afgelopen kwartaal plaats in de transportmiddelenindustrie, waar de stijging maar liefst 10 procent bedroeg. De groei is vrijwel volledig afkomstig van de ‘auto- en aanhangwagenindustrie’. Een teken dat het onder meer bij de VDL-fabrieken in Oost-Brabant en Limburg voor de wind gaat. Ook in de chemie en raffinage wordt meer geproduceerd.
Het aantal faillissementen in de industrie bedroeg 79, het laatste aantal in jaren. De meeste faillissementen werden, net als in de voorgaande vier kwartalen, uitgesproken in de metaalproductenindustrie (vijftien). Daarnaast werden er negen faillissementen uitgesproken in de meubelindustrie, acht in de voedingsmiddelenindustrie en zeven in de grafische industrie.