Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goudhaantje Diane Klok: ‘Als je niet goed oplet, lig je zo in de grindbak’

Foto: Marcel Bakker

Slim zijn is niet genoeg om de top te bereiken, zegt Diane Klok. ‘Veel belangrijker is wie je bent als mens en waar je voor staat.’

Diane Klok (1976) is directeur bij Essent. Na een HEAO-opleiding in Zwolle begon ze haar carrière als trainee bij ABN Amro. Op haar 25ste kwam ze er achter dat ze toch minder gepassioneerd was over beleggen dan haar mannelijke collega’s. Een vervolgstudie aan Nyenrode, waarbij ze afstudeerde op investeringsmogelijkheden in de Kazachse olie-industrie, bracht haar bij Accenture als consultant. Totdat ze weer werd teruggevraagd door ABN.

Belgisch ambtenaar

Bij ABN was ze op marketing- en productgebied verantwoordelijk voor de integratie van ABN Amro Asset Management en Fortis Investments. Niet van plan haar dagen als Belgisch ambtenaar te slijten, maakte ze na de nationalisering door de Belgische Staat de switch naar Essent. Hier leidde ze de business unit MKB (omzet: 500 miljoen euro) en is ze momenteel eindverantwoordelijk voor de integratie van Essent MKB en Grootzakelijk tot Essent Zakelijk.

Need for speed

Klok heeft daarnaast een need for speed. Op haar tiende werd ze Nederlands kampioen BMX. En sinds een jaar heeft ze een heuse racelicentie. Haar droombaan? Fabrieksrijder bij Porsche. ‘Al zou ik daar de showroom moeten aanvegen, dan ben ik al blij.’

>> Lees ook: de Goudhaantjes-100: meer vrouwen dan ooit

‘Ik kan pijn lijden’

‘Mijn grootste talent is dat ik erg gefocust ben’, zegt ze. ‘Ik kan pijn lijden om mijn doel te bereiken, ben een doorbijter. En ik heb veerkracht. Al die eigenschappen heb je nodig in de corporate wereld om ergens te komen. Slim zijn alleen is niet genoeg. Na een paar jaar kijkt niemand meer naar die opleiding Bedrijfskunde. Veel belangrijker is wie je bent als mens en waar je voor staat.’

Niet alleen over straat

‘Dat ik over een lange adem beschik, daar ben ik wel achter gekomen tijdens een project in Pakistan bij mijn vorige werkgever ABN Amro. Ik moest de integratie leiden van een lokale bank die we hadden overgenomen. Dat was niet makkelijk als vrouw. Ik kon niet alleen over straat en voelde me opgesloten. Als kopende partij werd ik sowieso al wantrouwend bejegend, maar als vrouw moest ik me ook inhoudelijk extra bewijzen. Dat was niet de leukste tijd. Door me te focussen en vertrouwen te kweken is het gelukt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De ideale lijn

Ik ben helemaal gek van auto’s, word al blij van de geur bij een autodealer. Op mijn 25ste kocht ik van mijn eerste gespaarde centen een Audi TT. Nu rijd ik BMW. Auto’s zijn emotie. Een jaar geleden heb ik mijn racelicentie gehaald. De snelheid, kracht, techniek, spanning, discipline en focus, al die zaken maken racen machtig mooi. Daar ligt wel een parallel met het bedrijfsleven ja: ook in het racen moet je focus hebben. Als ik in die wagen stap, moet mijn hoofd leeg zijn. Ik ben dan maar met één ding bezig: de ideale lijn. Wanneer moet ik remmen, schakelen, insturen, gas geven? Als ik niet goed oplet, lig ik in de grindbak.

Wat als het regent?

Op het racecircuit moet ik me ook kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Wat doe ik als het gaat regenen, als mijn banden minder grip hebben? Hoe stressbestendig ben ik dan? Flexibiliteit en aanpassingsvermogen moet je ook hebben als manager. Tegelijkertijd moet ik achter het stuur voelen. Niet denken, want dan ben je vaak te laat. En daarin verschilt racen dan weer totaal van mijn dagelijkse werk. Dat is ook wel eens lekker. Ook de racecultuur spreekt me aan. Iedereen heeft een pak aan en een helm op. De een rijdt in een Seat, de ander in een Ferrari. Maakt niet uit, iedereen is met zijn passie bezig.’

Diane Klok is dit jaar een van de Goudhaantjes-100. Bekijk ze alle 100: