Google is het sterkste merk van Nederland, op de voet gevolgd door een heel ander merk: CliniClowns. Ze worden gezien als vooruitstrevend en betrouwbaar.
Internetmerken zijn in opkomst, is een van de conclusies uit het jaarlijkse merkenonderzoek van adviesbureau Consult Brand Strategy. Google blijft het publiek verrassen met innovaties zoals Google Street View. Marktplaats dankt zijn stijging aan de duidelijkere visie, nieuwe diensten en doordat tweedehands spullen tijdens de recessie in populariteit toenemen. Verder zijn goede doelen nog onverminderd sterk.
Top 10
De Top 10 van dit jaar ziet er als volgt uit, met tussen haakjes de plaats in 2008:
1. Google (1)
2. CliniClowns (4)
3. IKEA (2)
4. Efteling (7)
5. Marktplaats.nl (28)
6. Coca-Cola (10)
7. Senseo (6)
8. Discovery Channel (3)
9. LEGO (5)
10. Nederlandse Hartstichting (13)
Stijgers en dalers
Natuurlijk zijn er verderop in de lijst nog veel meer opvallende stijgers en dalers te bespeuren. Een kleine greep:
– Nintendo schiet van plaats 555 naar 82 door de introductie van de Wii, die zelf nieuw binnenkomt op plek 18.
– Gouden tijden voor loyaliteitsprogramma's zoals Airmiles en huismerken, nu consumenten prijsbewuster worden en op zoek zijn naar extra voordeel.
– Automerk Lexus zakt van plaats 287 naar 753 en is daarmee de grootste daler in merksterkte onder de automerken.
– Vervoerder Connexxion daalt van positie 550 naar 838. De opgelopen gemoederen tussen de buschauffeurs en het management over de veiligheid doen het merk geen goed.
– Feyenoord zakt door de slechte sportieve prestaties en de moeilijkheden in de top van de club van plek 197 naar 482.