Walter en Niels Peteri maakten een internationaal exportsucces van Quooker. De broers zijn GameChangers van de dag.
In aanloop naar de verkiezing van Gamechanger van het Jaar 2013 presenteert MT iedere dag één van de genomineerden. Vandaag: Walter en Niels Peteri, de broers die Quooker groot maakten (Bekijk alle 50 genomineerden).
Bedrijf: Quooker
Game: Kokendwaterkranen
Omzet: 30 miljoen euro (2012)
Sinds: 1989
De kokendwaterkraan van Quooker is na jaren buffelen in de kelder nu een internationaal exportsucces. Het product kwam voort uit een idee dat in 1970 opkwam bij Henri Peteri, ingenieur bij Unilever. Dat bedrijf was destijds volop bezig met instant producten: poeder, kokend water erover, klaar… Zonde dat je dat water altijd eerst aan de kook moet brengen, dacht Peteri. Hij zegde zijn goedbetaalde baan op om in zijn kelder te gaan werken aan een kraan met een reservoir voor kokend water. Er volgden vele prototypes – en minstens evenzo vele twijfels en inzinkingen.
Vanaf 1985 zorgde zoon Niels voor een nieuwe technische impuls, zodat in 1989 toch nog de eerste 30 Quookers van de band konden rollen. Zoon Walter bracht in 1993, toen er jaarlijks al zo’n 500 Quookers werden verkocht, meer commercieel denken mee. De omzet nam sindsdien hard toe. Tussen 2005 en 2007 was Quooker zelfs het op één na snelstgroeiende productiebedrijf van Nederland, elke twee jaar verdubbelende omzet. Quooker is in 9 Europese landen actief, had in 2004 een omzet van 3,5 miljoen euro en zit nu op een niveau van 30 miljoen euro. Over 2013 wordt een groei van 20 procent verwacht. De ambitie ligt op een jaarlijkse groei van 41 procent. Deze groei moet komen uit verdere internationalisering (onder andere in Azië) en uit productverbreding.
Op 3 december organiseert MT het GameChangers-event, op het hoofdkantoor van de Hema, in Amsterdam. Een middag- en avondvullend programma, inclusief borrel en walking dinner, met en voor GameChangers. Slechts 200 plaatsen beschikbaar!
Meer informatie over het GameChangers Event