Flogs, de in 2008 opgerichte aanbieder van een digitale agenda, heeft een driejarig contract van ruim honderdduizend dollar met de Amerikaanse zender Fox Sports in de wacht gesleept. "Veel geld levert het nog niet op, maar wel deals met andere tv-zenders."
Het Nederlandse Flogs.com ontwikkelde voor het Amerikaanse mediaconcern een tool, die het televisieschema synchroniseert met de digitale agenda van de consument. Die krijgt in zijn Outlook of iCal-agenda een keurig overzicht van zijn favoriete programma's. En daarmee vinden ze steeds beter voet aan de grond in de Verenigde Staten. Sinds Flogs in 2010 een kantoor opende in New York, is het actief klanten aan het werven in de VS. Met dank aan een geldinjectie van twee miljoen euro van informal investors, ABN Amro en AgentschapNL. Flogs vergaarde eerder ook startkapitaal via internetentrepreneur Michiel Mol.
Momenteel komt ruim een derde van de omzet van Flogs al uit Noord- en Zuid-Amerika, maar dit percentage kan aardig oplopen nu Fox over de brug is. Oprichter en ceo Toon Timmermans is optimistisch: "We zijn inmiddels in gesprek met de twintig grootste broadcastpartijen in de VS, waaronder Comcast, ABC, ESPN en NBC. Een aantal van hen wilde eerst afwachten of we wel konden leveren wat we aan Fox hadden beloofd. Dat hebben we nu gedaan."
Risico
Fox Sports hapte toen Flogs te kennen gaf dat het de digitale verspreiding van het Fox-televisieschema op zich kon nemen. Eerder wees de sportzender al vier andere technologiebedrijven de deur, omdat zij die digitale tv-agenda niet voor elkaar kregen. "Een van mijn collega's, Allan Haft, is bevriend met een medewerker bij Fox, die ons daar weer in contact bracht met de directeur nieuwe media, Mike Condally. Toen we vertelden dat we de klus konden klaren, geloofde hij ons niet, maar hij zei wel: 'bewijs en bouw het maar'."
Flogs nam met de deal een aardig risico, er zou pas betaald worden als het product klaar en in orde zou zijn. Ook de onderhandeling over de prijs zou pas daarna plaatsvinden.
Complexe klus
Zo gezegd, zo gedaan. Flogs ging, zonder de garantie dat het geld zou krijgen van Fox, aan de slag met de opdracht. Een lastige missie. Timmermans: "Wat het lastig maakt, is dat het digitale tv-aanbod in Amerika erg uitgebreid en gefragmenteerd is. Je hebt in elke stad en regio met een groot aantal zenders en kabelaars te maken. In New York kan Fox Sports op nummer 83 te vinden zijn, terwijl dat in New Jersey bijvoorbeeld weer 124 is, enzovoorts. Tegelijkertijd moet je ook kunnen filteren op verschillende timezones."
Al die variabelen bij elkaar maken het volgens de oprichter en ceo uitdagend om voor elke Amerikaanse televisiekijker een functionerende en gepersonaliseerde agenda te creëren. "Je wilt bijvoorbeeld dat gebruikers hun favoriete sport en club kunnen opgeven. De play-offs moeten automatisch bijgewerkt worden. En Fox wil er ook een link bij, die mensen in staat stelt de wedstrijd op te nemen op een harddisk."
Verovering van VS
Het perspectief van de tv-tak ziet er nu kansrijk uit omdat andere grote Amerikaanse tv-zenders eerst eens wilden zien wat Flogs bij Fox zou klaarspelen.
Daarmee verwacht het bedrijf de omzet dit jaar op te kunnen schroeven tot ruim boven de miljoen euro. Mede ook dankzij contracten met MotoGP, Eredivisie en klanten in de luchtvaart- en onderwijssector. "In het derde kwartaal van dit jaar verwachten we in Amerika een volgende deal met een televisiezender te begroeten. Je kunt er vanuit gaan dat we dan een veel hogere prijs zullen vragen dan bij Fox. Die deal was nodig om ons te bewijzen", zegt Timmermans. Zijn bedrijf verwacht dat de inkomsten uit Noord- en Zuid-Amerika in de toekomst die van Europa – het gebied waar nu zestig procent van de omzet vandaan komt -, overtreft.
Nieuw groeikapitaal nodig
De positieve perspectieven hebben gevolgen voor de financiële huishouding bij Flogs. Timmermans, momenteel de grootste aandeelhouder, zegt een nieuwe investeringsronde voor te bereiden. Een bedrag tussen de een en drie miljoen euro is welkom. "Maar als iemand door wil pakken en 10 miljoen biedt, afhankelijk van het gewenste belang, kan ik wel eens eerder tot een akkoord komen."
Voor de oprichter zijn wijzigingen in de structuur van aandeelhouders bijna een jaarlijkse mores geworden. "Niet zo lang geleden heb ik, samen met een privé-investeerder, oude aandeelhouders uitgekocht. Dit was onder meer nodig omdat een van hen zich meer focuste op een ander bedrijf", aldus Timmermans, die sinds kort zijn aandacht ook verlegd heeft naar de markten in Azië en Australië.