Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Factuurergernissen

Het afhandelen van inkomende facturen laat danig te wensen over, net als het versturen van foute facturen. Hier vindt u de vijf grootste ergernissen.

Kevin Raaijmakers, market development manager bij Ricoh, betoogt dat het gaat om een verspilling van "miljarden euro's". Ruim twee vijfde van de bedrijven heeft geen idee hoeveel de verwerking van inkomende facturen maandelijks kost, stelt hij op basis van een onderzoek van Ricoh en Exact. Organisaties schatten de kosten op 4,80 euro, terwijl het afhandelen van één enkele factuur in werkelijkheid tien euro kost. Raaijmakers noemt het een "verborgen kostenpost", die we met de huidige economische tegenwind graag zien verdwijnen.

Ergernissen
Bedrijven zijn nu zo'n veertig uur per maand kwijt aan het handmatig afhandelen van facturen. "Het is zeer tijdrovend en daarom een van de grootste ergernissen en onzichtbare kostenposten van MKB'ers." Dit is de top vijf van ergernissen volgens het onderzoek:

1. Het kost teveel tijd om facturen af te handelen (25,2 procent)
2. Betalingen blijven bij personen liggen (21,1 procent)
3. Het overzicht van de status van facturen ontbreekt (16,7 procent)
4. We zijn regelmatig te laat met betalen (9,4 procent)
5. Facturen zijn niet meer terug te vinden (2,4 procent)

Elektronisch
Het elektronisch factureren, dat staatssecretaris De Jager en de Europese Commissie willen stimuleren, juicht Raaijmakers dan ook toe. Daardoor wordt de proceskwaliteit en de snelheid van afhandeling verhoogd. "De afhandeling kan eenvoudig worden geautomatiseerd en worden gekoppeld aan financiële informatiesystemen", legt Raaijmakers uit. "Bovendien kan de factuur dan worden vergeleken met de bestelling zodat alleen wordt betaald wat is besteld en geleverd."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wilt u meer lezen over het versturen van facturen? Lees dan hier verder.