Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Facebook aast op start-ups

Facebook wil zowel startups als investeerders aan zich binden met zijn fbStart programma. Als de gigant ook op het talent achter de startups aast, kan het een vroege dood van veelbelovende bedrijven betekenen.

Met het nieuwe fbStart programma gaat Facebook relaties aan met de investeerders achter techstartups, die ook wel bekend staan als accelerators of seed funds. De jonge bedrijfjes krijgen in de toekomst als eerste informatie over nieuwe diensten waar Facebook aan werkt, zodat de ondernemers die ze onder hun hoede hebben hier zakelijk op kunnen inspelen.

Voorlopig hebben alleen veelbelovende ondernemers in de Amerikaanse startupscene er iets aan. Zakenkrant the Wall Street Journal schrijft dat onder meer de Amerikaanse startupfabrieken Seedcamp, sFund, 500 Startups, TechStars en Y Combinator mogen deelnemen aan het programma. Bij TechStars zal ongeveer de helft van de bedrijven die daar aan de weg timmeren, gebruik maken van het fbStart programma.

Kans op first sight-info en early exits

"Natuurlijk worden deze partijen enthousiast van zo'n samenwerking", reageert Don Ritzen, samen met Oscar Kneppers de oprichter van de Nederlandse Rockstart Accelerator. "Je krijgt daardoor first sight-information, waar je als investeerder jouw bedrijf direct op kan laten inspelen. Een startup krijgt daardoor meer waarde, waardoor weer nieuwe geldstromen kunnen loskomen."

De eventuele voorsprong die een startup dankzij fbStart in de markt kan pakken, komt niet alleen ten goede van de investeerders en de startups. In ruil voor de waardevolle informatie verlangt Facebook ook wat terug. Het wil uiteindelijk een percentage van de opbrengsten van de startups die worden gesteund, blijkt uit de formulieren die Facebook indiende voor beursgang. "En als zo'n startup het echt goed doet, kan het betekenen dat Facebook het bedrijf wil overnemen", zegt Ritzen. "Zo'n early exit kan goed nieuws zijn voor een investeerder."

Teloorgang van ondernemerstalent

Maar de band die Facebook met een startup wil aangaan, kan ook de vroege dood van een veelbelovend bedrijf betekenen. Zo kocht Facebook in 2011 We Are Sofa op, een Nederlands bedrijf dat met de ontwikkeling van web- en Mac-software een omzet van meer dan 1 miljoen euro boekte. Tot dan toe, want Facebook wilde niet cashen met We Are Sofa, de gigant was puur uit op het talent van de oprichters Koen Bok en Dirk Stoop. Een aantal van hun producten zijn behouden gebleven binnen Facebook, maar We Are Sofa is wel We Were Sofa geworden.

Ritzen: "Er woedt een enorme strijd tussen grote techbedrijven om de slimste mensen binnen te halen. Ze bieden oorlogsbedragen. Het kan dus zijn dat Facebook met dit plan makkelijker aan talent wil komen". Voor een investeerder, die op de lange termijn veel rendement verwacht van een startup, kan dat slecht nieuws zijn. Ook de startup zelf laat – deels vanwege de eer – mogelijk een kans liggen op groot ondernemerssucces.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Deelnemers

Vooralsnog kunnen, zover bekend, nog geen Nederlandse startups van fbStart gebruik maken. "Ik heb via een van onze mentoren al wel gehoord dat het programma er aan zat te komen, maar wij maken er geen deel van uit", zegt Ritzen. "Ik hoop natuurlijk wel dat dit gebeurt, het zou onze positie versterken. Maar eigenlijk vind ik dat Facebook sowieso zijn plannen meer zou moeten delen, zodat alle startups ter wereld er iets mee kunnen."

Dat de impact van ontwikkelingen bij Facebook groot is, staat voor Ritzen buiten kijf. "Op termijn gaan zich heel veel dingen op Facebook afspelen. Dat is inherent aan het feit dat steeds meer internetverkeer een sociaal karakter krijgt." Of in theorie veel startups bij Rockstart van fbStart zouden profiteren, valt te bezien. De nieuwe Nederlandse accelerator bevindt zich nog in de selectiefase en verbindt binnenkort de eerste startups aan zijn organisatie. Voor b2b-startups heeft Facebook volgens Ritzen niet zoveel waarde. "Voor b2c natuurlijk duidelijk wel, want consumentenaankopen komen steeds meer voor in een sociale omgeving."