Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Er zit business in werkloosheid

Waar de oplopende werkloosheid de een kopzorgen geeft, bezorgt het een ander juist werk.


Voor werkgevers is het zoeken naar de juiste man/vrouw op de juiste plek nog steeds a hell of a job. Peter Cappelli, schrijver van het boek 'Why good people can't get jobs' zegt in een artikel in de Wall Street Journal dat de online sollicitatietools een goede match juist een stuk moeilijker maken: "Werkgevers zitten daardoor met een hele stapel cv's, waar ze doorheen moeten." Marije Scholma, van ING Insurance, bevestigt dit beeld: "Het is inderdaad erg lastig om de juiste kandidaat te krijgen. De bemiddelingsbureaus zitten overvol met profielen."

De economische tegenwind maakt de toestroom van sollicitanten alleen maar erger. Verschillende bedrijven waaronder gigant Monster, Jobfox.com, CareerBuilder zijn om die reden bezig met het ontwikkelen van job-search tools en apps die relevante kandidaten en cv's fijnmaziger eruit kan filteren. Het budget dat jaarlijks hiermee gemoeid is, groeit dan ook nog steeds. In de VS spenderen bedrijven naar verwachting dit jaar 5,75 miljard dollar aan online recruitment, een bedrag dat stijgt naar 10,4 miljard dollar in 2016.

Verdienmodel

In die zin is er dus flink te verdienen aan de werkloosheid, mits je de goede niche vindt. Cyrille en Alette Bastiaansen denken zo'n niche te hebben gevonden. Hun bemiddelingsbureau WeKnowPeople keert het businessmodel van de traditionele arbeidsbemiddelaar om: niet de werkgever, maar de aankomende freelancer betaalt de fee van bemiddeling. De werkzoekende freelancer betaalt WeKnowPeople bij een succesvolle plaatsing 15 procent van zijn omzet aan WeKnowPeople. Wie vervolgens zelf weer een nieuwe opdracht aanbrengt, krijgt een kick-backfee van 2,5 procent van de omzet van de klus.

"Door de crisis en het grotere aantal werkzoekenden hebben freelancers meer concurrentie gekregen. En in een markt waar meer aanbod is aan diensten dan vraag, is het eigenlijk gek dat de werkgever betaalt", legt Cyrille Bastiaansen uit. "Daarom hebben wij de zaak omgedraaid: de freelancer die werk zoekt betaalt de bemiddelingskosten."

ING Insurance

Voor opdrachtgevers is dit een aantrekkelijk model vertelt Scholma van ING Insurance: "Het feit dat de freelancer zelf die kosten betaalt is ideaal: je kunt goede tariefafspraken maken, die dan ook niet meer in gevaar komen door een fee die er bovenop komt vanuit een bureau. Dat is vaak bij een eerste aanname niet zo'n probleem, maar zeker bij verlengingen vind ik dat onterecht. Het bureau krijgt dan weer een opslag die de opdrachtgever moet betalen. Terwijl de freelancer zelf heeft gezorgd voor verlenging of een tweede opdracht. Daardoor heb ik vaak het idee dat ik twee keer langs de kassa ga."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De zussen Bastiaansen richten zich voornamelijk nog op hoger opgeleide freelancers in marketing en communicatie met minimaal 5 jaar werkervaring. De database telt nu zo'n 250 freelancers. Alette Bastiaansen: "We proberen ons bestand niet te groot te maken. Juist de persoonlijke benadering is belangrijk. Je kan wel 10.000 man in je kaartenbak hebben, maar dan kan je nooit meer echt een goede match tot stand brengen."

Lees ook: