Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 10 bedrijven hebben de beste reputatie ter wereld

Het Zwitserse horlogemerk Rolex staat voor het vierde jaar op rij bovenaan. Streamingdienst Netflix is het enige 'jonge' bedrijf in de top-tien.

reputatie, reputatieschandaal, bedrijf. imago. bedrijfsimago, social media
Foto: Getty

Het wereldwijde bedrijfsleven zag vorig jaar een aanzienlijke reputatie regressie. Met crises variërend van schendingen van datalekken tot beschuldigingen van seksuele intimidatie, die een groot deel van het vertrouwen in bedrijven vernietigden. Hoewel bedrijven het vertrouwen van het grote publiek nog niet volledig hebben teruggevonden, lijken volgens Forbes de vooruitzichten enigszins rooskleuriger.

‘Ondanks verdeeldheid en geopolitieke onzekerheid in de wereld, hebben we een reputatierecessie afgewend en zien we de eerste tekenen van reputatieherstel’, zegt chief reputation officer Stephen Hahn-Griffiths van het Reputation Institute, een bedrijf voor reputatiemeting en -beheer. ‘Maar mensen zeggen wel: ‘geef me een goede reden om te geloven dat je als bedrijf het juiste probeert te doen’. Bedrijven die kunnen bewijzen dat ze oprecht proberen de wereld een betere plek te maken, zijn degenen die winnen en uiteindelijk boven de rest uitstijgen.’

Ranglijst

In de jaarlijkse ranglijst van ‘meest gerenommeerde bedrijven’ van Forbes staat Rolex voor het vierde jaar op rij bovenaan. Het horlogemerk heet volgens het Amerikaanse zakenblad de beste reputatie van alle ondernemingen wereldwijd.

The World’s Most Reputable Companies (Forbes)

  1. Rolex
  2. Lego
  3. The Walt Disney Company
  4. Adidas
  5. Microsoft
  6. Sony
  7. Canon
  8. Michelin
  9. Netflix
  10. Bosch

Het 114-jaar oude Rolex lijkt tijdloos. Via de campagne Every Rolex Tells A Story blijft de Zwitserse horlogemaker trouw aan zijn roots in de luxe levensstijl, maar combineert dat met de’ ambitieuze massa’. Door samen te werken met ambassadeurs als filmmaker James Cameron, skiër Lindsey Vonn en zanger Michael Bublé heeft Rolex zijn beroemde naam verbonden aan mensen waar de wereld over het algemeen goed over denkt. ‘Rolex ‘reputatie komt overeen met symbolische woordvoerders die manifestaties van het merk worden en de kwaliteit met integriteit versterken’, zegt Hahn-Griffiths. ‘Ze zijn succesvol en maken de wereld een betere plek.’

https://www.youtube.com/watch?v=U-V-uhmKL3I

Frisse wind

In de top-tien van bedrijven me de beste reputatie staan voornamelijk grote corporates die al decennialang bestaan, waaronder Lego, Walt Disney en Adidas. Een frisse wind is Netflix, op nummer negen. De streamingdienst heeft een lange weg afgelegd sinds de begindagen waarin dvd’s werden opgestuurd via postorderbestelling.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar consumenten kabeltelevisie inruilen voor flexibelere tegenhangers, is Netflix een absolute favoriet geworden. Hahn-Griffiths: “In veel opzichten worden ze beschouwd als een verademing. Door middel van marketingcampagnes en bereik in het aanspreken van nieuwe, wereldwijde doelgroep, hebben ze zichzelf echt gepositioneerd als de treasure van nieuwe media over de hele wereld.”

Ook Netflix heeft (indirect) zijn eigen #MeToo gehad. Nadat Kevin Spacey beschuldigd werd van seksuele intimidatie, verspilde het bedrijf weinig tijd voordat ze de Amerikaanse acteur uit de hitserie House of Cards gooiden. “Netflix ondernam de juiste actie om hem uit de show te verwijderen. Met het risico zijn publiek en inkomsten te verliezen”, aldus Hahn-Griffiths. “Maar daarentegen kregen ze alle lof van het publiek. Dit is hét voorbeeld van hoe je een reputatiecrisis kunt managen.”