Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De voors en tegens van een fusie tussen Ahold en Delhaize

Ahold en Delhaize zouden wéér praten over een fusie. Wat zijn de voors en tegens? MT zet ze op een rij.

Fusiegeruchten over Ahold en Delhaize steken weer eens de kop op. De beurskoersen van beide supermarktbedrijven staan maandag flink in de plus, dus beleggers zouden zo’n fusie toejuichen. Maar is het wel zo’n goed idee als de Zaanse en de Belgische kruideniers samengaan? De voor- en nadelen op een rij:

Voordelen:

#1. Goede geografische aanvulling

Ahold is met Albert Heijn in Nederland sterk en Delhaize met het gelijknamige merk in België. Beide vullen elkaar in de buurlanden prima aan, omdat ze allebei dominant zijn op hun thuismarkt, maar nauwelijks of geen positie hebben in elkaars markt. Ook in de Verenigde Staten zitten ze in verschillende regio’s: Ahold aan de oostkust en Delhaize zit wat meer naar het westen. Er is dus geen enkele overlap, alleen zinvolle aanvulling op elkaar.

#2. Non-food

Ahold kan met Delhaize non-food ervaring in huis halen. In België, en bijvoorbeeld ook in Frankrijk, is het veel gebruikelijker om ook non-food artikelen in de supermarkt aan te bieden. In Nederland gebeurt dat maar zeer mondjesmaat, omdat we voor non-food winkels als Blokker en Hema hebben. Ahold wil in non-food uitbreiden, en heeft zelfs naar overname van Hema gekeken, maar vond de 1,2 miljard euro die private equity eigenaar Lion Capital vroeg een te hoge prijs.

#3. Nationale kampioenen

Zo’n fusie is een van de weinige mogelijkheden om te groeien. Om internationaal een slag te slaan, is een overname van  of fusie met een nationale nummer één noodzakelijk. Een kleine speler overnemen of zelfs een greenfield operatie starten en stapje voor stapje een land betreden werkt niet. Ahold is de onbetwiste marktleider en Delhaize is dominant in België. Een fusie van nationale kampioenen dus.

Nadelen:

#1. Gebrek aan synergie

Er is één groot potentieel nadeel aan te wijzen: te weinig synergie. Nederland en België hebben een heel andere eetcultuur. De assortimenten en de winkelbeleving zijn in België wezenlijk anders dan in Nederland. Een Albert Heijn of een Delhaize-winkel lijken helemaal niet op elkaar. De formules zomaar in elkaar schuiven is geen optie. Dus is het maar de vraag hoeveel synergie er te halen valt uit winkels die meer verschillen dan overeenkomsten hebben.

Ahold heeft 30 AH-winkels in België en wil dat uitbreiden naar 50 eind 2016. Het assortiment is daar aangepast op de lokale smaak. Die winkels zijn niet zozeer een sprong naar België om het hele land te veroveren, maar Ahold ziet het als een uitbreiding in een aanpalend verzorgingsgebied dat makkelijk te beleveren is vanuit het distributiecentrum in Brabant.

#2. Te duur

Het risico met een overname of fusie is dat er te veel betaald wordt. Vooral Ahold moet in dit geval oppassen. Het gaat goed met Ahold, terwijl Delhaize grote moeite heeft om in de Verenigde Staten te groeien en voldoende winstgevend te zijn. Het gevaar is dat die Amerikaanse activiteiten van Delhaize te hoog gewaardeerd worden in verhouding tot hun prestaties en dat zou Ahold kunnen benadelen.

Vaker gesnuffeld

Ahold en Delhaize hebben in het verleden vaker serieus naar elkaar gekeken. In 2006 en 2007 zijn er serieuze gesprekken gevoerd, maar die hebben niet geleid tot een samengaan.

Ahold-ceo Dick Boer is een voorzichtig man. Hij zal alleen een overname doen tegen de juiste prijs. Hema vond hij dus te duur. In plaats daarvan kocht hij in 2012 webwinkel Bol.com. Boer had het goed gezien, want Hema heeft het lastig, terwijl Bol.com blijft groeien.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Boer heeft meermaals gezegd dat hij alleen aanvullende overnames wil doen in gebieden die tegen Ahold bestaande activiteiten aan liggen. Op zich voldoet Delhaize aan dat criterium, al is het vrij groot, met 20 miljard euro omzet in 2014. Ahold boekte in 2014 een omzet van 33 miljard euro.

Ahold kan zich wat permitteren, want de kas is met 1,8 miljard euro rijk gevuld en aandeelhouders profiteren daarvan mee via vele opeenvolgende aandeleninkoopprogramma’s. Maar er zijn ook critici van dat beleid die zeggen dat Ahold dat geld beter aan het werk kan zetten dan kan uitkeren. Delhaize overnemen zou precies die critici de mond snoeren.

Lees verder over Ahold en Albert Heijn