Verboden te spammen. Die regel geldt vanaf 1 juli a.s. ook voor e-mails richting bedrijven. Waar moet u zich aan houden om uw e-mailcampagne legaal te houden?
Waar moet een e-mailcampagne minimaal aan voldoen?
– Natuurlijke personen hebben u vooraf toestemming gegeven voor de verzending of deze abonnees hebben een bestaande klantrelatie met uw opdrachtgever
– Het e-mailbericht bevat de werkelijke identiteit van degene namens wie de e-mail is verzonden
– Het e-mailbericht bevat een geldig postadres of e-mailadres waar ontvangers een verzoek toe kunnen richten om dergelijke berichten niet meer te ontvangen
Kan ik een door de jaren heen opgebouwd bestand blijven gebruiken?
Nee. Alle personen moeten vooraf toestemming hebben gegeven of er moet sprake zijn van een bestaande klantrelatie. Is het antwoord nee? Dan is het gebruik van het bestand in strijd met de Telecommunicatiewet. Vanaf 1 juli 2009 moeten rechtspersonen ook expliciet toestemming geven voordat u hen een ongevraagd bericht kunt sturen. U kunt uw e-mailbestand na de zomer dus niet klakkeloos hergebruiken!
Wat houdt ‘voorafgaande toestemming' precies in?
Dat betekent dat een abonnee uitdrukkelijk en geïnformeerd toestemming moet geven. Uitdrukkelijk betekent dat een abonnee zelf een kruisje op een webformulier moet zetten of 'ja' moet invullen. 'Geïnformeerd' impliceert dat een abonnee weet waar hij 'ja' tegen zegt. Vage aanduidingen zoals 'u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en partners' vindt toezichthouder OPTA in strijd met de wet.
Voor wie geldt de wet?
Niet alleen commerciële bedrijven, maar ook instellingen met een ideeël of charitatief karakter mogen niet meer ongevraagd mensen en bedrijven met e-mails bestoken. Bovendien gaat het om meer dan alleen e-mails. Smsjes, faxen en telefoontjes vallen eveneens onder de noemer spam.
Dit en meer kunt u nalezen op de website Spamklacht.nl.
Wilt u in vijf stappen naar een effectievere e-mailmarketingcampagne? Lees dan hier verder.