Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De praktijk van anders denken

Iedere roker weet dat roken hartstikke ongezond is en toch kan een ruime meerderheid zijn gedrag niet veranderen. Alan Deutschman analyseert hoe dat komt. En hoe het anders kan.

 

‘Change or die’ heette ‘Veranderen doe je zo’ in de moedertaal van de auteur en eigenlijk is dat de slechtst denkbare titel. Want dreigen met de dood als je iemands gedrag wilt veranderen, dát werkt dus niet – is juist de kern van het betoog van Deutschman. Anders zou geen roker meer roken.
Aan de hand van drie cases belicht de schrijver het heilige thema van de verandering. En dat gebeurt volgens de elk-wat-wils-methode, want hij vliegt van hartpatiënten die weigeren gezond te gaan leven via geboren criminelen die (onder veel meer) weigeren zich als mensen met een geweten op te stellen naar werknemers van een autofabriek die weigeren een beetje behoorlijke kwaliteit af te leveren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Heel in het kort komt de theorie van Deutschman erop neer dat degene die iemand anders wil veranderen drie sleutels moet aanbieden: binding, herhaling en herformulering. En negen psychologische concepten (zoals het behandelen van de ontkenning tot het zorgen voor kortetermijnsuccessen) spelen een rol bij het bewerkstelligen van verandering.
Het klinkt hier in kort bestek saaier dan het in het boek ‘Veranderen doe je zo’ is, want de schrijfstijl van Deutschman voorkomt dat de lezer verzucht in theoretisch geneuzel te zijn beland. En de cases zijn interessant genoeg om de aandacht de volle 224 pagina’s vast te houden. Een aardig extra naast de beschrijving van de cases en de theorie erachter is het laatste deel van het boek: veranderen van jezelf, je dierbaren en je eigen bedrijf of zelfs je complete bedrijfstak. Het tilt het boek van ‘interessant’ naar ‘nuttig’ – ook voor oppervlakkige lezers.

Veranderen doe je zo, Alan Deutschman, € 17,95