Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De NEAU-fles

Drinkwater is niet alleen van levensbelang, het kan ook hip zijn. Menno Liauw en Pjotr de Jong van reclamebureau Vandejong verkopen lege flesjes die de consument zelf moet vullen. Wie zo’n NEAU-fles koopt, helpt in ontwikkelingslanden.

“In de Leidsestraat zagen we iedereen met flesjes Spa of Evian lopen. Het is toch raar dat je in een land als Nederland tot tweeduizend keer de prijs van leidingwater betaalt voor bronwater. En dat terwijl uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van kraanwater zelfs vaak beter is dan die van bronwater, omdat het niet stilstaat.“Zo ontstond het idee voor NEAU: lege flessen die mensen zelf kunnen vullen met kraanwater en zo een bijdrage leveren aan drinkwaterprojecten in ontwikkelingslanden. Van de prijs van 1 euro 50 gaat tenminste eenderde naar het goede doel. In feite betaal je dus alleen voor het merk. “Ons voornaamste doel is de consument bewust maken van de drinkwatersituatie in de wereld. Op dit moment werken we samen met Unicef, maar we zijn ook op zoek naar andere partners. Natuurlijk is de bijdrage die we ophalen voor waterprojecten een druppel op de gloeiende plaat. Maar doordat je mensen laat betalen voor kraanwater, maak je de waarde ervan duidelijk. Andere merken zijn er om winst te maken, bij ons gaat het om het verhaal: hier drinken betekent daar drinken. “De meeste goede doelen laten zien welke ellende overal heerst. Wij laten juist zien hoe goed we het hier hebben: het is uitzonderlijk dat wij hier over fantastisch water beschikken. Dat is een positieve benadering. De old school manier van goede doelen werkt niet meer. Zij weten bijvoorbeeld ook vaak niet hoe ze nieuwe doelgroepen kunnen bereiken. Met NEAU staan we op evenementen en volgend jaar willen we een lespakket voor scholen samenstellen. Zo ontdekken kinderen al vroeg de wereld van het water. “Doordat we de mechanismen van de markt kennen, weten we precies hoe we NEAU aan de man moeten brengen. Met NEAU proberen we kraanwater een imago te geven. Het is een product dat van iedereen is, maar nog geen gezicht heeft. We spelen in op de bronwaterhype en maken duidelijk dat het bijzonder is dat ons kraanwater hier van zulke hoge kwaliteit is.
“Drinkwater is een zeer actuele problematiek, en het wordt steeds belangrijker. Deze week spreken we erover op een congres in Parijs. In Frankrijk zijn de waterbedrijven geprivatiseerd, helaas met negatieve gevolgen voor de toegankelijkheid en kwaliteit van water. Op de lange termijn kan zoiets in Nederland ook gebeuren. Dat moeten we zien te voorkomen; goed drinkwater is tenslotte voor ons allemaal. “Tot nu toe reageert iedereen enthousiast. Men vindt het een goed verhaal. Bij de introductie in maart bij het Waterfestival Rotterdam waren onze 7.500 flessen meteen uitverkocht, een overweldigend succes. Mensen willen graag met een flesje NEAU rondlopen. Het is een hip flesje, voor sommigen zelfs een fashion statement. NEAU is een verantwoord consumptiemiddel waar je gerust geld aan kan uitgeven. “We staan als bureau al vijftien jaar stil bij onze maatschappelijke functie. We stellen veel kritische vragen aan onze opdrachtgever, of die nou Greenpeace heet of Shell. Het gaat erom dat de communicatie echt is en ergens over gaat. We storten niet zomaar communicatie over de mensen uit. We verkopen geen onzin. Consumenten prikken er anders zo doorheen. Voor de gemeente Putten hebben we bijvoorbeeld de campagne Putten Anders! gemaakt. Daarbij kwamen de burgers op paginagrote advertenties zelf aan het woord over wat ze anders zouden willen zien. Die campagne zorgde voor veel discussie en een grotere betrokkenheid bij de gemeentepolitiek. “Natuurlijk zijn we als reclamebureau commercieel. Met NEAU gaat alleen niemand rijk worden. Toch is NEAU geen goed doel en heeft het geen keurmerk. Maar NEAU is wel degelijk een idealistisch project. Idealen zijn fantastisch. Ze geven richting. Met idealen wil je niet alleen maar iets voor jezelf bereiken, maar ook de wereld verbeteren. Helaas heeft idealisme vaak een negatieve bijklank. Wij gruwen van het geitenwollensokken-imago. Voor ons is NEAU een zinvolle invulling van idealisme en geeft het idealisme een nieuwe inhoud voor moderne mensen. Het wordt dan ook zeker een grote hit.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.